Totul despre perioada de sarcina

Perioada de sarcina pare a fi cea mai spartana perioada din viata unei femei: nu poti fuma, nu poti bea alcool, nu poti consuma bauturi acidulate, nu poti purta haine sexy, nu poti face bai fierbinti, nu poti bea cafea…. O lista intreaga de nu-uri. Chiar sunt toate acestea necesare? Sa fie sarcina atat de chinuitoare?

Totul despre perioada de sarcina

Exista nenumarate remedii naturale si necon­ventio­na­le pe care expertii le recomanda inainte si in timpul sarcinii, menite sa favori­ze­ze conceptia, sa ajute dezvoltarea sanatoasa a fatului, sa reduca durerile din timpul travaliului si sa-ti faca viata mai frumoasa.

Nutritie

Departe de a fi doar „niste feluri exotice de mincare' sau „excelente afrodisiace' (apropo, am verificat, functioneaza!), scoicile si fructele de mare au marea calitate de a creste exponential fertilitatea femeii si a barbatului. Ambele au un continut bogat de zinc, fapt ce favorizeaza producerea de sperma sanatoasa in organis­mul barbatului, marind semnificativ longevitatea spermatozoizilor in tractul vaginal. Din punctul de vedere al femeilor, consumul de scoici sau fructe de mare imbunatateste lubrificarea vaginala. (Deficienta de zinc este o problema des intilnita in rindul populatiei adulte. Doza zilnica recomandata este de 15 mg de zinc.) Seleniul, un renumit antioxidant, este foarte eficient in reglarea deze­chilibrelor hormonale. Pentru a-ti asigura aportul zilnic necesar de seleniu poti consuma nuci de Bra­zilia sau seminte de dovleac. Exista o singura problema: ar trebui sa rontai se­minte non-stop, 24 de ore din 24, ceea ce, la un moment dat, ar pu­tea de­veni cu adevarat neplacut pentru ti­ne, dar mai ales pentru cei din jur. De aceea specialistii recomanda completarea dietei cu un supliment nutritiv, zilnic.

Studiile din ultimii ani, privind fertilitatea femeii, au stabilit ca exista o legatura certa intre scaderea evidenta si progresiva a capacitatii de reproducere si lipsa unor micronutrienti importanti, precum cuprul (se gaseste in fructele de mare, cacao, apa de la robinet, ficat, rinichi, mazare, stafide, nuci si drojdie), manganul (nuci, ceai, cereale integrale, avocado) si cromul (alimentele nerafinate si neprocesate, cereale, brinza, nuci, ficat, droj­die, fructe proaspete). Aminoacizii („constructorii organismului') au, la rindul lor, un rol esential in conceptie, in special L-arginina si L- taurina. Ciocolata este o sursa excelenta de L-ar­ginina (iata o veste care nu poate decit sa ne bucure). Dar daca nu-ti place ciocolata, exista si alternative mai dietetice: orezul brun (brrr!), stafidele sau semintele de floarea soarelui. Ouale, pestele oceanic si laptele organic sint foarte bogate in L-taurina. Trifoiul rosu reechilibreaza nivelul de aciditate la nivelul sistemului reproductiv (si e bogat in vitamine), iar des­pre sparanghel se spune ca este un excelent regulator al hormonilor feminini. Iata de ce specialistii obisnu­iesc sa recomande ca ambele sa fie consumate in cantitati mari in pe­rioa­da de pregatire a sarcinii.

Cercetarile facute la Sheffield University au demonstrat ca, in 20% din cazuri, un aport crescut de vitamina E (600 mg zilnic, timp de trei luni) imbunatateste performantele sexuale si sansele de reproducere in cazul barbatilor cu o calitate scazuta a spermei. Statisticile arata ca, la ora actuala, pentru cuplurile normale e nevoie de o perioada de un an pentru conceptie (intre momentul in care cuplul decide sa aiba un copil si momentul in care se realizeaza conceptia exista o dife­renta de un an), iar decalajul e in cres­tere, fapt care in urechile expertilor suna de-a dreptul ingrijorator. Explicatiile acestui fenomen, precum si incercarile de a motiva scaderea alarmanta a calitatii spermei barbatilor din tarile civilizate, sint extrem de controversate. Association for the Promotion of Preconceptual Care, din UK, recomanda cuplurilor care doresc sa aiba un copil sa duca o viata sanatoasa, sa-si ingrijeasca organismul, sa faca sport, sa se relaxeze, sa aiba o alimentatie echilibrata, sa faca analize periodice si regu­late pentru depistarea „infectiilor mute' (care nu pot fi depistate la un examen clinic si nu se anunta printr-o simptomatologie evidenta).

Perioada de sarcina

Singurul supliment nutritiv unanim recomandat (si necontroversat) in perioada de sarcina este acidul folic. Studiile au demonstrat, fara urma de indoiala, ca acidul folic (vitamina B9) poate reduce riscul incidentei malformatiilor de tub neural (de exemplu, spina bifida) la fat, cu pina la 70%. Spana­cul este o sursa bogata in acid folic (numele vitaminei vine de la latinescul „folium'– frun­za, deoarece a fost pentru prima data izola­ta din frunzele de spanac), impreuna cu toa­te legumele cu frunze verzi. Alte alimente bo­gate in acid folic: sparanghel, ficat, rinichi, nuci si cereale integrale. Pe linga o alimenta­tie saturata cu aceste alimente, specialistii re­co­manda un supliment zilnic de 400 mg de acid folic in perioada de dinainte de con­ceptie, pina in saptamina a 12-a a sarcinii.

Află totul despre sarcina pe saptamani!

S-a dovedit ca suplimentele de multivitamine si multiminerale, daca sint luate cu cel putin o luna inainte de conceptie si doua luni dupa ce femeia a ramas insarcinata, au capacitatea de a reduce riscul malformatiilor congenitale cu cel putin 50%. Atentie, insa, inainte de a decide ce vitamine si ce mi­nerale intentionezi sa suplimentezi, sfatuies­te-te cu obstetricianul tau. Exista vitamine care, luate in exces, s-ar putea sa-ti faca, tie si viitorului tau copil, mai mult rau decit bine. Suplimentele nutritive de ulei de peste contin un lant lung de acizi grasi polinesaturati, esentiali in dezvoltarea sanatoasa a sistemului cerebral al copilului. Dar nu te aventura sa te indopi cu ulei de peste, decit daca suplimentele pe care le iei sint special concepute pentru a fi folosite in timpul sarcinii. (De exemplu, uleiul de cod contine cantitati mari de reti­nol – o forma a vitaminei A – despre care se crede ca ar creste riscul malformatiilor con­genitale. Acesta este motivul pentru care femeilor insarcinate nu li se recomanda consumul de produse din ficat, bogate in vitamina A.) Aportul de calciu trebuie dublat in timpul sarcinii. E o afirmatie sigura, care nu ridica controverse. Asta inseamna ca, desi con­sumi mai mult lapte si produse lactate decit de obicei, e necesar sa-ti suplimentezi dieta cu pastile de calciu. (Cere intotdeauna sfatul medicului inainte de a alege o anume marca de suplimente nutritive. Dozajul, compozitia si capacitatea de absorbtie difera de la produs la produs.)

Foloseste calculator sarcina si afla in cate saptamani esti!

Afla si cum evolueaza sarcina pe saptamani

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Publicitate
Unica.ro
Mai multe din health & diet