Sursele esentiale de energie

Daca iti doresti sa dispui de o energie pozitiva, debordanta, molipsitoare, trebuie sa fii pregatita sa consumi energie. Si timp. Insa expertii sustin ca aplicarea unor principii de baza iti va imbunatati simtitor calitatea vietii.

Sursele esentiale de energie

Energia este un cuvant pe care il pronuntam zilnic si aproape niciodata nu ne referim la factura la lumina sau la panourile solare. Spunem ca X ne transmite o energie pozitiva, ca Y ne-a stors de energie, ca locul cutare avea o energie benefica sau ca ora de Pilates ne-a umplut de energie. Insa cel mai adesea ne plangem ca suntem lipsite de energie. Ca nu avem suficienta pentru a ajunge la acel film, pentru a iesi in oras sau pentru ne apuca de un proiect nou.

Iar daca, inainte, persoanele care vorbeau in mod generic despre energii sau vampiri energetici ne trezeau suspiciuni, acum ne e clar ca lumina zilei ca producem energie folosind drept combustibili aerul, apa si hrana. Mitocondria, fabrica de energie (la nivel celular) a corpului nostru, transforma intr-un mod foarte ingenios nutrienti precum oxigenul, hrana si lichidele in… energie. Si logic ar fi ca, daca tot dispunem de ea, sa si interactionam cu energia altora, vrand-nevrand (electrizarea cu alte persoane trebuie sa aiba si o alta explicatie in afara de fibrele sintetice din hainele noastre).

Apoi, la fel de rezonabil ar fi sa avem si un camp energetic/magnetic. Insa cred ca ceea ce ar trebui sa ne preocupe ar fi sa ne adaptam stilul de viata pentru a produce si dispune de mai multa energie. Eventual, pozitiva. De aceea, l-am intrebat pe Octavian Gutu, bioenergetician, despre lucrurile care ne ajuta sa fim pline de vitalitate. „Pentru a acumula energie, unul dintre cele mai importante lucruri este sa ai o respiratie corecta. S-a constatat ca persoanele care au o respiratie profunda (inspiratie 4 secunde/expiratie 4 secunde) sunt mai longevive decat cele care au o respiratie superficiala. Ne extragem energia din apa, hrana, somn, din parfumurile pe care le mirosim etc. Referitor la alimentatie, unele alimente ne predispun organismul spre aciditate (precum carnea, lactatele), altele spre alcalinitate (verdeturi, diverse legume, fructe), iar proportia ideala a alimentatiei ar trebui sa fie de aproximativ 80% alcalin si 20% acid. Insa, dincolo de aerul pe care il respiram, hrana de care dispunem sau alti factori de mediu, si starea noastra emotionala joaca un rol foarte important in reglarea pH-ului din corp. Daca suntem stresati sau iritati, producem energie care favorizeaza un mediu acid, pe cand daca nutrim sentimente de iubire, iertare sau pace interioara, nastem energii care produc alcalinitate – explica Octavian Gutu.

Respiri, deci existi

Respiri inca de la prima gura de aer si pana in prezentul in care citesti aceste randuri, deci ai putea crede ca ai suficienta experienta in acest domeniu incat sa stii ce faci. Insa specialistii mi-au explicat ca foarte multi oameni respira incorect si, drept urmare, nu isi oxigeneaza suficient organismul. Desigur, poate fi vorba si despre un mic defect care sa obtureze respiratia (precum polipii sau o deviatie de sept), dar in cele mai multe cazuri este vorba despre autocontrol.

Un studiu al Universitatii din New Mexico a aratat ca persoanele care au participat la un program de opt saptamani de yoga si meditatie au inregistrat o crestere a nivelului zilnic de energie. Iar un alt studiu realizat de Universitatea din Ohio indica faptul ca femeile care practica regulat Hatha Yoga au un nivel cu 41% mai scazut de citokine interleukina-6 (o substanta corelata cu stresul) decat cele care nu au acest obicei, conform www.sciencedaily.com. Pentru ca yoga se concentreaza pe respiratie, iar respiratia profunda, corecta, dincolo de beneficiile de oxigenare, te aduce in prezent (mintea noastra preferand trecutul sau scenarii din viitor) – asa-zisul mindfulness.

„Sentimentul de mindfullness apare cand ne conectam la respiratie, iar asta e cea mai simpla unealta de care dispunem pentru a ne conecta la prezent. Pentru ca respiratia se intampla acum, nu e o activitate din trecut sau viitor. Doar concentrandu-ne asupra acestui act spontan si natural putem aduce mintea in prezent, putem opri oscilatiile mintii. Fiecare afectiune sau stare emotionala pe care o traim are un impact direct asupra modului in care respiram. Cand suntem furiosi, respiratia e superficiala, iar cand suntem relaxati, devine profunda. Iar o schimbare constienta a modului in care respiram ne poate schimba si starea de spirit sau experienta fizica, emotionala sau mentala.

Insa, desi respiratia este un gest involuntar care ne tine in viata, nu suntem invatati cum sa respiram. O veche zicala asiatica spune ca omul care stie sa isi controleze respiratia nu poate fi controlat de stres, mi-a explicat Avisek Majumdar, profesor de yoga (www.satyanandayoga.ro). Si din nou, cred ca exista un fir rosu al acestei teorii. Cu cat acumulezi mai mult oxigen, cu atat produci mai multa energie. Iar atunci cand o ai, nu trebuie sa faci economie deloc! Adica poti sa alergi prin parc, sa inoti sau sa mergi la sala pentru a obtine chiar si mai multa energie. Numarul de mitocondrii creste in urma antrenamentului fizic. Ba mai mult, dupa efort, volumul fiecarei mitocondrii se mareste cu 30%! „Cercetarile arata ca oamenii activi fizic sunt mai energici decat cei sedentari. Sportul stimuleaza si neurotransmitatori precum dopamina, iar asta amplifica nivelul de energie, spune dr. Patrick OConnor de la Universitatea Georgia, care a condus un studiu pe aceasta tema, conform www.webmd.com. Deci remediul pentru oboseala este miscarea!

Hidratare & hrana

„Putini stiu ca o hidratare deficitara are drept consecinta si o stare de epuizare. Deshidratarea incetineste metabolismul si iti consuma energia, spune dr. Cristina Mirica, consultant nutritie si stil de viata si specialist hidrocolonoterapie la Del Mar Medical Spa. „Drept urmare, pentru a fi energica, trebuie sa-ti amintesti sa bei apa, nu (doar) bauturi carbogazoase si cafea. Cafeaua are pe moment un efect de energizare, dar contribuie la deshidratare si acutizeaza sentimentul de oboseala. Exista nenumarate studii despre legatura stransa intre ce si cum mancam si nivelul de energie pe care il avem. O schimbare a dietei deficitare cu una corecta si echilibrata conduce la o schimbare a metabolismului si, implicit, mareste nivelul de energie si amplifica starea de bine, completeaza specialistul. Se pare ca alimentatia pro-energie trebuie sa se bazeze pe alimente bogate in substante nutritive, dar care nu produc cresteri mari ale nivelului glicemiei, urmate de scaderi la fel de bruste ale acestuia, precum dulciurile.

Concluzie

Este 9 dimineata si, in timp ce scriu acest articol, imi beau cafeaua si ma gandesc ca am inceput deja ziua obosita. Oare cum voi face fata tuturor provocarilor, intalnirilor si obligatiilor? Ma gandesc sa aplic strategiile recomandate de experti. Dar, vorbind si cu altii, realizez ca nu sunt singura care isi incepe ziua cu un vag sentiment de sfarsire. Desi am dormit suficient, am mancat sanatos si chiar am facut cateva exercitii de respiratie. Poate ne aglomeram cu prea multe sarcini, poate avem asteptari prea mari de la noi insine.

Mi-ar placea sa-mi incep ziua cu o ora de yoga, apoi sa merg in piata sa cumpar fructe si legume proaspete, iar dupa ce savurez un smoothie alcalin, sa fac o ora de meditatie. Iar apoi sa fac o tura de stadion. Insa eu sunt in deadline, deci trebuie sa ajung la birou, la manichiura, dupa care am cateva obligatii de ordin social. Poate o sa si citesc cateva pagini inainte sa adorm. Ironia sortii e ca, cu cat ne alimentam mai echilibrat, respiram mai bine si facem mai mult sport, cu atat acumulam mai multa energie. Dar daca am face asta in mod regulat, nu ne-ar mai ajunge timpul pentru a ne respecta obligatiile profesionale si viata personala. Deci cred ca ar trebui sa ne ajustam asteptarile pe care le avem de la noi insine.

Iar asta ma duce cu gandul la un lucru pe care mi l-a mentionat bioenergeticianul: „Exista tipul de energie pe care il producem, insa ne nastem si cu o cantitate de energie ancestrala, pe care o consumam atunci cand am ars deja combustibilul pe care il aveam la dispozitie. De exemplu, folosim acea energie cand facem efort pe stomacul gol sau cand lucram in timpul orelor de somn. Bioenergeticianul mi-a spus ca acest tip de energie este finit, si asta explica de ce exista persoane care, desi au cu un stil de viata sanatos, ajung sa fie afectate de boli grave. Si mi-am amintit de toate diminetile in care am plecat de acasa prea grabita ca sa mai iau micul dejun sau de noptile pe care le-am ars de dragul invatatului, al scrisului sau al distractiei. Nu stiu cata energie ancestrala mi-a mai ramas, sper doar sa fi meritat sacrificiul.

Foto: Tibi Clenci

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Unica.ro
Mai multe din health & diet