Sucul de fructe – elixir pentru sanatate?

Suntem tentati sa credem ca sucul de fructe este un elixir pentru sanatate. Adevarat sau fals?

Sucul de fructe – elixir pentru sanatate?

Esti intr-un supermarket – nu are importanta care anume. Nu conteaza nici ora, nici ziua sau luna, nici cata lume este sau nu in jurul tau. Ideea e ca te afli in mijlocul raionului de bauturi racoritoare, pierduta in marea de portocale zemoase, mere lucioase, mango stralucitoare, ananas taiat in felii apetisante, banane, piersici, coacaze, toate stoarse, frumos ambalate si asezate in rafturi, pe echipe, in combinatii nelimitate. Etichetele iti promit o sanatate perfecta si o nutritie ca la carte: „Bea, spun ele, „si vei primi tot ce e mai bun pentru organismul tau'.

„Acum cincisprezece ani, prin racoritoare se intelegeau bauturi dulci, carbogazoase', spune Gary Hemphill, vicepresedinte la Beverage Marketing Corpo­ra­tion, o firma americana de cercetare si consulting in domeniu. „Astazi, majoritatea dintre noi intelegem prin racoritoare, sucuri naturale de fructe, si consideram ca aceasta este o alternativa mult mai sanatoasa'. Dar oare sucurile naturale sunt cu adevarat atat de teribile, extraordinare si fabuloase pe cat ne place sa credem? Cunosc un produs, suficient de popular pentru a-l numi celebru, care se lauda ca e facut din cele mai bune fructe de pe pamant („din cele mai sanatoase fructe, selectionate', parca asa suna textul din reclama). Altul promite sa-ti asigure tot necesarul de vitamina A si C, intr-o veritabila inflatie de substante hranitoare. Totusi, niciuna dintre variante nu contine mai mult de 25% suc de fructe, restul fiind apa, zahar si aditivi. Ups!!! Evident, asta nu inseamna ca toate sucurile de fructe sunt lipsite de valoare, din punct de vedere nutritiv.

Publicitate si celebritate nu inseamna in mod obligatoriu calitate (si viceversa). De exemplu, exista in comert un sortiment de suc de coacaze care, desi contine doar 27% fructe si are mai mult zahar decat coca-cola, asig­u­ra in procent de 100% necesarul zilnic de vitamina C si ajuta la combaterea infectiilor urinare. „Cand fructele sunt presate, cea mai mare parte a vitaminelor si mineralelor hidrosolubile sunt retinute in suc', spune Dr. Bill Schaefer, profesor asociat la Univer­sitatea din Minnesota, catedra de nutritie.

In suc ajung si fitochimicalele, investite de nutritionisti cu mari virtuti in prevenirea si tratarea cancerului. Totul e sa-ti poti da seama care produse sunt bogate din punct de vedere nutritiv si care nu sunt nimic mai mult decat „junk food' (ceva artificial, pe romaneste). „Consumatorii ar trebui sa citeasca ambalajele si sa cumpere produsele in functie de compozitia scrisa pe eticheta', ne sfa­tuieste auto­ritatea pentru protectia consumatorului. Iata de ce ELLE a studiat varietatile infinite (pana la confuzie) de sucuri ce se gasesc pe piata, felul in care ele au fost obtinute si „criptogramele' de pe etichete, pentru ca, de acum inainte, sa-ti poti alege sucul preferat, in deplina cunostinta de cauza. Fie ca cel mai bun sa invinga!

100% suc de fructe

Daca pe ambalaj scrie „100% suc de fructe' sau „all juice', inseamna ca acel suc este obtinut prin presarea sau stoarcerea unui fruct. Atentie, insa: nu te lasa pacalita de formule asemanatoare, de genul „real fruit', „100% vitamina C' sau „100% natural', cu care multi producatori isi impodobesc ambalajele, desi produsul in sine e diluat din belsug cu apa indulcita. Acestea nu sunt altceva decit specu­latii de marketing. Deci ai cumparat un produs „all juice'. S-ar zice ca ai facut alegerea cea mai buna din punct de vedere nutritiv si ca, daca ai baut un pahar din acest suc, ai consumat deja una din cele cinci portii zilnice de fructe si legume, recomandate de nutritionisti. Ei bine, nu. Specialistii ne avertizeaza ca „100% suc de fructe' nu inseamna in mod obligatoriu „100% nutritiv'.

Un studiu recent, facut de Center of Science in Public Interest (cu scopul de a vedea in ce fel anumite sortimente de sucuri asigura cele 15 vitamine si mi­nerale necesare in dieta zilnica) a descoperit ca sucurile cel mai des folosite in produsele 100% juice' (mere, pere, struguri) au valoarea nu­tri­tiva cea mai scazuta. Dar, chiar si in aceste conditii, ele raman o alternativa incomparabil mai sanatoasa decat bauturile carbogazoase, de exemplu. (Un studiu, facut la University of Wisconsin, a demonstrat ca sucul de struguri rosii poate reduce oxidarea colesterolului LDL – un factor de risc major pentru bolile de inima, iar un altul, facut la University of California, a aratat ca sucul de mere stimuleaza reversia efectelor negative ale ace­luiasi LDL.) Doar ca, prin comparatie cu alte sucuri naturale (portocale sau grapefruit), aceste variante contin mai putini nutrienti vitali.

Nu e facut din concentrat

Dupa pasteurizare, sucurile extrase din fructe pot fi amba­late direct sau pot fi partial deshidratate si transformate in concentrati, urmand a fi ulterior reconstituite prin adaugarea de apa. Producatorii folosesc deseori aceasta formula, „not from concentrate' („nu e facut din concentrati') ca atu in strategia de vanzare. Din punct de vedere nutritional, insa, un suc facut din concentrat este aproximativ egal cu un stors „100% din fructe'. „Adevarata diferenta sta in perceptia si gustul consumatorului', explica Ansley Watson Jr, director executiv la USA Juice Products Association.

Bauturi din fructe

Aceasta categorie include toate produsele ce contin mai putin de 100% suc de fructe, este cea mai vasta si cunoaste o dezvoltare uluitoare. Aceste bauturi sunt facute din suc de fructe (intr-o concentratie ce variaza de la 1% pana la 91%, in functie de produs), plus apa indulcita. Daca vrei sa stii ce cumperi, nu trebuie decat sa citesti compozitia, inscrisa pe ambalaj. Daca esti grabita si nu ai timp de verificari, cel putin tine cont de urmatorul cod de cuvinte: „punch', „cocktail', „drink', „adaos' sau orice alta formula, cu exceptia „suc de fructe', inseamna apa, zahar si aditivi. Adica mai putin de 100% fructe.

Partea grea apare atunci cand trebuie sa-ti dai seama ce nutrienti primesti cu adevarat. De obicei, sucurile bogate, nutritive (si scumpe), de genul zmeura sau mango, sunt diluate cu sucuri mai putin valoroase (si implicit mai ieftine), de exemplu mere si struguri albi (chiar daca numele si ambalajul incearca sa te faca sa crezi altceva). Pune la indoiala reclama, citeste eticheta si afla adevarul.

Sucuri imbogatite („fortified')

A imbogati un suc de fructe cu nutrienti este o abila strategie de marketing. O bautura ce contine doar 10% suc de portocale, de exemplu, sau una care este facuta in cea mai mare parte din suc de mere, pere sau struguri nu contine, in mod na­tural, o cantitate prea mare de vitamina C. Adau­gand, insa, acid ascorbic, producatorii se simt indreptatiti sa sustina ca produsul lor iti asigura intregul necesar de vitamina C, amanunt placut urechilor oricarui consumator. „Totul e o cacealma', spun nu­tri­tio­nistii. „Doar adaugand unui suc vitamina C, nu inseamna ca l-ai tranformat intr-un su­pe­ra­liment', spune Dr. Jeanne Goldberg, director la Center on Nutrition Communication, din cadrul Tufts University School of Nutrition Science and Policy, din Boston.

Totusi, chiar si cei mai sceptici dintre specialisti sunt de acord ca aceasta varianta e mai bu­na decat nimic. Pro­du­sele imbogatite (de exemplu, sucul de portocale imbogatit cu calciu) reprezinta o modalitate confortabila de a lua un anume supliment nutritiv, sub forma unui aliment agreabil, care oricum face parte din dieta zilnica. Se pare ca si consumatorii sunt de aceeasi parere. Pretutindeni in lume s-a inregistrat o crestere remarcabila a vanzarilor acestei categorii de sucuri (fortified), fapt datorat, in opinia specialistilor, in mare parte popularitatii pe care celebrul Minute Maid Orange Juice Calcium Enriched o are pe piata americana de mai bine de un deceniu.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
peroz.ro
evedete.ro
Publicitate
Unica.ro
Mai multe din health & diet