Sanatatea si importanta posturii

Prinsa intre mrejele comoditatii stilului de viata modern si dorinta de a avea o tinuta gratioasa, Lavinia Gogu a aflat ce trebuie sa faci pentru a-ti corecta postura, curbata de orele petrecute zilnic in fata LCD-urilor.

Sanatatea si importanta posturii

Postura ne afecteaza psihicul, iar psihicul ne afecteaza postura. Atunci cind sintem de­primati sau nesiguri, avem tendinta sa stam cu umerii lasati, iar atunci cind ne simtim invingatori, ne afisam cu o pozitie semeata, dreapta. Si invers! Indiferent cit de abatuti am fi, o pozitie corecta transmite subconstientului ca inca nu ne-am lasat invinsi”, imi spune Gelu Covoran, terapeut Yumeiho la cli­nica Apiterapia.

Primul meu instinct este sa imi corectez postura, dar ma gindesc: ce rost ar avea sa fac asta acum? Ma aflu in fata terapeutului imbracata sport, nemachiata, cu ochii putin umflati si cu nasul rosu, pe cale sa se exfolieze. Nici nu-mi aduc aminte ultima oara cind m-am simtit atit de down. Timp de zile intregi, un virus gripal m-a sapat pe interior si dupa ce am avut parte de febra, tuse, stari de somnolenta si alte neplaceri, chiar ma simt invinsa. Acum cred ca inteleg obsesia americanilor pentru postura. Si de ce in filme (dar si in viata reala), personajele care debordeaza de incredere in sine au tinuta corpului impecabila si un zimbet cit toata fata, iar cele timide merg cu capul intre umeri si au o privire de caprioara dezorientata. Dar, ca sa fiu sincera cu mine, trebuie sa recunosc ca nici daca as fi intr-o forma de zile mari, probabil nu as avea acea postura gratioasa pe care am admirat-o intr-una din serile de convalescenta la Grace Kelly in filmul High Society. Pentru ca pur si simplu nu mai sint obisnuita sa stau asa.

Modificarea posturii se petrece in timp, incet, lin si insesizabil, asa cum creste iarba. Drept urmare nu o putem observa decit, poate, in poze. Adica, am vazut clar intr-un Polaroid de acum sase ani ca aveam o tinuta corporala de invidiat, comparativ cu o poza de saptamina trecuta, in care, desi purtam o rochie frumoasa, fotografiata de la spate, ziceai ca am un ghem sub haine. Ce urmeaza sa devin? Cocosatul de la Notre Dame in varianta feminina? OK, stiu ca exagerez, dar a inceput sa ma obsedeze postura de cind am citit ca Johnny Depp a remarcat-o pe Vanessa Paradis stind la barul unui hotel si purtind o rochie cu spatele gol. Acea rochie (si, implicit, acel spate) l-a determinat sa isi doreasca sa o cunoasca si ulterior sa o iubeasca. Atunci am inteles importanta unei posturi princiare si a unui spate sexy (desi Vanessa si Johnny s-au despartit pina la urma, dar asta-i alta poveste). Este putin ironic faptul ca sintem atit de preocupate de celulita, riduri sau kilograme in plus, dar ne ignoram postura corpului, cea care ne ofera gratie si eleganta la orice virsta. Am decis sa imi schimb putin prioritatile si sa aflu cum pot sa-mi corectez tinuta, inainte sa fie prea tirziu.

Mare mi-a fost mirarea cind am aflat ca nici macar cind sintem inocenti nu avem coloana dreapta. „Se spune ca aproape toti ne nas­tem cu o subluxatie de bazin din cauza pozitiei pe care o avem in uter, ceea ce in timp duce la modificari ale coloanei vertebrale. Si, de fapt, nimic nu este simetric la noi, nici picioarele, nici sprincenele, nici umerii… nimic. Iar acest lucru se intimpla deoarece asimetriile oaselor coxale pot induce modificari vizibile la nivelul intregului organism”, spune Gelu Covoran.

Iar medicul ortoped Vasile Druta m-a consolat atunci cind i-am spus ca am o mica cifoza, spunindu-mi ca toti ne nastem cu ea. Si ca, din punct de vedere medical, nu ne afecteaza cu absolut nimic: „Este normal sa avem o coloana putin curbata, adica cifoza si lordoza. Ingrijoratoare este hipercifoza, care survine atunci cind un om este foarte vizibil cocosat”, mi-a explicat el. OK, dar daca e normal sa avem aceste curburi, atunci ma intreb de ce este o dife­renta atit de mare intre spatele meu si cel al lui Gisele Bündchen, de exemplu. Aparent, este vorba de o diferenta de flexibilitate. Adica toti avem cifoza sau alte afectiuni ale coloanei, dar in functie de stilul nostru de viata, acestea pot deveni vizibile sau nu.

„Sint mai multi factori care ne pot afecta coloana, cum ar fi traumatismele (accidente, cazaturi), mini-traumatisme (care pot fi provocate si de o miscare mai brusca, de sperietura cauzata de latratul unui ciine sau de jogging-ul practicat pe ciment fara incaltari adecvate). La acestea se adauga statul in pozitii vicioase la calculator, la volan sau pe canapea, frigul, curentul sau spasmele musculare. Si stresul (inami­cul nostru numarul unu) afecteaza coloana pentru ca, atunci cind sintem sub tensiune, musculatura este mai incordata si fiecare muschi creeaza o presiune asupra discurilor sirei spinarii. Iar in timp, aceasta presiune poate duce la deshidratarea lor”, mi-a explicat medicul ortoped.

Insa, dupa cum ma asteptam, tot sedentarismul este cel care ne incurajeaza postura deficitara. „Pe timpuri, macar dupa troleu si tot mai alergam un pic. Nu erau atitea tehnologii care sa ne tina cu ochii lipiti de ecrane, pe scaune si pe canapele. In copilarie alergam, faceam sport, dar acum majoritatea copiilor si adolescentilor prefera sa joace fotbal pe calculator. Iar noi, daca am putea sa mergem din sufragerie pina in dormitor cu masina, am face-o fara ezitare”, glumeste dr. Druta. „Iar cind ne hotarim sa facem sport, vrem sa facem totul intr-o zi. Si mergem la sala, tragem de fiare neincalziti si nepregatiti, cu musculatura neantrenata de zece ani. Trecerea de la sedentarism la un stil de viata care include sportul se face sub supravegherea atenta a unui instructor bun, altfel ne suprasolici­tam corpul degeaba. Este ca atunci cind cari un bax de apa cu muschii neincalziti, adica daunator pentru coloana”, completeaza medicul ortoped.

Insa am fost surprinsa sa aflu ca si con­tor­sionistii, care au coloana extraordinar de flexibila, sint predispusi la boli ale coloanei si ca nici sportul de performanta nu este benefic. „Persoanele foarte flexibile au si ele probleme cu coloana si fac diverse boli cauzate de hiperlaxitatea ligamentara. Iar sportul de performanta poate face la fel de mult rau coloanei precum sedentarismul. Toate gimnastele noastre, dupa ce se lasa de sport, incep sa pocneasca din toate incheieturile. Ar trebui sa gasim o cale de mijloc”, ne sfatuieste dr. Druta. Desi stiu ca nu exista riscul sa pot face podul din picioare foarte curind, ma consoleaza cumva faptul ca nici excesul de efort fizic nu este dezirabil. Deci pentru a fi in forma sint suficiente citeva sedinte de Pilates pe saptamina. Oricum nu as fi avut timp de mai multe…

 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
peroz.ro
evedete.ro
Publicitate
Unica.ro
Mai multe din health & diet