Sanatatea si felul in care este influentata de greselile din trecut

Exces de nopti pierdute si alcool, mancat prostii si cure drastice de slabire, plus alte „etape“, prin care toate am trecut la un moment dat... ELLE investigheaza despre repercusiuni si remedii.

Sanatatea si felul in care este influentata de greselile din trecut

In trecut: Ai incercat sa prinzi tot soarele de pe plaja, fara crema de protectie.

Nu e grav daca… in ultima vreme ai devenit fidela SPF 30 si nici fondul de ten nu-l mai cumperi daca n-are factor de protectie. Totusi, expunerea neprotejata la soare ti-a stricat pielea si pe vremea cind „era sanatos sa stai la soare' (si pe mine ma enerveaza treaba asta ingrozitor!).

Ar putea conta daca… ai fost bronzata continuu, ani la rind (si inca esti). Razele UV distrug nu numai colagenul si elastina (care asigura structura pielii), dar provoaca si mutatii in procesul de regenerare celulara. De care esti constienta cu fiecare exfoliere pe care o faci. Asadar, semnele exterioare de imbatrinire nu sint cel mai rau lucru posibil. Dr. Ellen Marmur, autoarea cartii The Simple Skin Beauty si directorul sectiei de Dermatologie si Chirurgie Plastica al centrului medical The Mount Sinai din New York, spune ca generatia femeilor care au crescut in anii ‘60- ‘70 (inainte de campaniile pentru protectie solara) ar putea fi cea mai afectata (din istoria umanitatii) de cancerul de piele. Nici metodele artificiale de bronzat nu te scutesc de probleme, ba chiar si citeva sedinte la solar repre­zinta un risc real de formare a melanomului. Daca ai avut leziuni precanceroase, numite „kera­toza actinica', si mereu descoperi noi alunite, e clar ca nu ai reactionat bine la soare.

Remedii:

  • Protejeaza-ti corpul in fiecare zi, apli­cind o cantitate cit un paharel de tuica de crema cu factor de protectie 30 sau mai mult. Chiar daca abia acum incepi sa a­corzi atentia cuvenita acestui aspect, poti ajuta mult sa impiedici modificarea alunite­lor deja existente, dar cu potential de transformare. (Te-am speriat, nu-i asa? Asta era si intentia!)
  • Poti monitoriza singura aspectul aluni­telor. Observa orice modificare, insa nu te atinge de ele! Nu le da cu creme (in afara celor de protectie) si nu le agresa sub nici o forma. Un contur difuz, relief neregulat si un diametru mai mare de 6 mm ar trebui sa te trimita obligatoriu la un consult, unde medicul dermatolog se uita printr-un fel de lupa si controleaza fiecare pigmentare in parte. Apoi iti spune ce ai de facut.

In trecut: Ai fumat. Nu de nevoie, ci de placere. (Asa spun toti.)

Nu e grav daca… fumai doar, sa zicem, zece tigari pe zi, vreme de citiva ani (la petreceri, la o cafea cu prietenii sau in perioade de stres intens).

Ar putea conta daca... erai o fumatoare inraita, fumind un pachet pe zi, timp de mai multi ani. Plaminii tai ar putea fi afectati. Poate ai observat ca respiri mai greu cind faci efort sau ca ai o predispozitie pentru bronsite. Riscul pentru boli asociate tu­tu­nu­lui (emfizem pulmonar, boli cardiace sau cancer) depinde de cit de mult timp ai fu­mat si cite tigari pe zi. De asemenea, arterele tale ar putea fi afectate, cu tot ceea ce implica asta: boli cardiace, infarcturi. Insa cu cit a trecut mai mult timp de cind te-ai lasat de fumat, cu atit mai bine si-a revenit organismul tau. Se spune ca un fumator serios, dupa 15 ani de abstinenta de la tutun, e supus exact acelorasi riscuri de boala ca si un nefumator. Si da, e adevarat ca a trai linga cineva care fumeaza nu e sanatos, ca fumatul pasiv creste anumite riscuri, dar nici vorba sa fie mai daunator decit fumatul activ.

Remedii:

  • Vorbeste cu medicul tau despre orice ingrijorare ai avea legata de subiectul „fumat'. El te poate trimite sa iti faci anumite teste si investigatii, pentru a te linisti sau a vedea daca exista intr-adevar o problema.
  • Aerobic, din nou. De citeva ori pe saptamina. Astfel, accelerezi procesul de curatare a organismului de toxine, intaresti muschii (inclusiv pe cei cardiaci) si compensezi o parte din ce-ai „stricat' la plamini.
  • Suplimenteaza-ti dieta cu antioxidanti. Din hrana sau din pastile, e foarte important sa sustii intr-un fel organismul. Cercetatorii francezi au descoperit ca persoanele care consuma multe alimente pe baza de fibre au riscuri scazute de a dezvolta boli pulmonare, indiferent de istoricul lor de fumatori.
Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Unica.ro
Mai multe din health & diet