Sa vorbim despre vitamine, minerale si suplimente nutritive

Cat merita sa platesti pentru un pumn de pastile? Stii sa le folosesti? Ai cu adevarat nevoie de ele? ELLE iti dezvaluie adevarul despre vitamine, minerale si suplimente nutritive.

Sa vorbim despre vitamine, minerale si suplimente nutritive

Suplimentele nutritive eficiente sint scumpe.

Adevarat. „In linii generale, pretul reflecta calitatea. Adica primesti exact cit ai platit”, spune Anthony Haynes, nutritionist si cofondator al London’s Nutrition Clinic. Dar ce inseamna un produs de o calitate superioara? „Acela care are o concentratie mai mare de ingredienti activi si este, in mod evident, mai eficient”, explica el.

Ce e bun pentru altii merge si pentru tine.

Fals. Din pacate, nu exista formule miraculoase, care sa rezolve toate problemele si sa ne faca bine tuturor, fara exceptie. „Mai cu seama in nutritie trebuie sa se tina intotdeauna cont de nevoile indivi­du­ale”, spune Sarah Hayne, brand ma­nager pentru Aveda Intelligent Nutrients. „Sigur, nu e nimic rau in a lua tablete de multivitamine. Inseamna ca te preocupa sana­tatea ta si actionezi. Dar daca vrei ceva cu adevarat eficient, trebuie sa iei in considerare mai multi factori (mostenire genetica, stil de viata, dieta)”.

Suplimentele cu actiune prelungita sint doar o inventie de marketing.

Fals. Suplimentele nutritive cu actiune prelungita, care acopera o perioada de opt pina la zece ore, au fost concepute special pentru vitaminele hidrosolubile, precum vitamina C. Se stie ca organismul nostru elimina orice exces de vitamine la doua-trei ore dupa ce au fost administrate. Prin urmare, marele avantaj al formulelor cu actiune prelungita este acela ca, eliberind lent substanta activa, iti asigura pe tot parcursul zilei doza de vitamine necesara.

Vitaminele in forma lichida actioneaza mai rapid.

Adevarat. „Substantele active in forma lichida se absorb mai repede decit tabletele sau capsulele, deoarece stomacul nu trebuie sa dizolve si sa prelucreze invelisul protector”, explica Haynes. „Dar exista anumite suplimente care, in mod particular, sint mai eficiente in forma lichida: echinaceea (o planta cu proprie­tati antibacteriene), fierul, seleniul. Iar cele mai re­cente studii au demonstrat ca suplimentele sublinguale (care se picura sub limba) au actiunea cea mai rapida.” Asta nu inseamna, insa, ca orice supliment trebuie administrat in forma lichida. Unele minerale, precum calciul si magneziul, sint mai practice sub forma de tablete (altminteri ar insemna sa bei cantitati uriase de lichid pentru a asigura doza zilnica necesara).

Vitamina A imbunatateste vederea.

Fals. „Numai in cazul in care exista o carenta a vitaminei A, suplimentarea ei poate influenta pozitiv problemele de vedere. Altminteri, orice extra-doza este absolut inutila”, explica Dr. Alan Steward, profesor la catedra de nutritie, Columbia University, School of Medicine. Iar daca ai o dieta bogata in alimente ce contin vitamina A (morcovi, ficat, lapte, unt), e putin probabil sa fie nevoie de suplimentare.

Daca iei zilnic vitamina C, vei avea o piele vesnic tinara.

Adevarat. Dupa expunerea la soare, a doua cauza semnificativa in distrugerea colagenului („tesatura” care sustine pielea, asigurindu-i elasticitatea si consistenta) este lipsa vitaminei C. Prin pierderea colagenului, pielea devine subtire, fragila si se rideaza prematur. Ideal este sa ai o dieta bogata in alimente cu un continut mare de vitamina C, pentru a fi sigura ca pielea ta isi primeste zilnic portia necesara. Doza zilnica recomandata este de 60 mg.

Vitamina E naturala este singura eficienta.

Fals. „Rezultatele celor mai recente cercetari demonstreaza ca vi­ta­mina E naturala (din germenii de griu, de exemplu) este identica din punct de vedere biochimic cu vitamina E sintetica”, declara Dr. Ste­ward. Ce inseamna asta? „Ambele tipuri de vitamina E au exact aceeasi actiune”, incheie el. Mai exact: indiferent ca este in forma natu­rala sau sintetica, vitamina E actioneaza ca un antioxidant puternic, blocind reactia in lant a radicalilor liberi, principalii vinovati pentru imbatrinirea si distrugerea celulelor.

Vitamina C faciliteaza absorbtia eficienta a fierului.

Adevarat. Cercetarile au demonstrat ca, daca suplimentele de fier sint luate cu un pahar de suc de portocale, bogat in vitamina C, sau in combinatie cu o pastila de vitamina C, cantitatea de substanta absorbita de organism este de doua ori mai mare.

Daca vrei sa scapi de durerile de cap, ia suplimente de magneziu.

Adevarat. Cercetarile au aratat ca magneziul are rezultate uluitoare in tratarea migrenelor. Cel mai recent studiu a fost facut la East Tennessee State University, pe un esantion de 50 de femei, carora li s-a administrat zilnic o doza de 100 mg magneziu. Rezultatul: in 80% din cazuri migrenele au disparut ori s-au diminuat considerabil. Pare a fi leacul ideal, dar nu uita ca inainte de lua cantitati mari de magneziu e nevoie de acordul medicului.

Mineralele sub forma de chelati sint mai eficiente decit cele in stare libera.

Adevarat. Ce inseamna minerale sub forma de chelati? Inseamna ca acele minerale au fost combinate cu aminoacizi si sint mai usor asimilate de organism. Cei mai multi nutritionisti recomanda acest tip de suplimente deoarece s-a demonstrat ca sint de trei pina la cinci ori mai eficiente decit variantele necomplexate.

Suplimentele nutritive trebuie luate dupa masa.

Fals. E adevarat ca timpul ideal pentru administrarea majoritatii (nu a tuturor) suplimentelor nutritive este legat de ora mesei, dar momentul difera. De exemplu, vitaminele cu actiune prelungita trebuie luate pe stomacul plin, pentru a preveni trecerea lor direct in intestin, unde nutrientii nu pot fi absorbiti. Organismul absoarbe calciul mai eficient daca este administrat dupa masa. Alte minerale (zincul), insa, se absorb mai bine cind stomacul este gol. Concluzia? Pentru a obtine rezultate optime, citeste indicatiile de pe ambalaj inainte de a lua orice supliment.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Unica.ro
Mai multe din health & diet