Sa vorbim despre insomnie si cum o putem trata

Cind nu poti sa dormi trebuie sa numeri oi, sa inghiti somnifere cu pumnul sau sa stai cu capul spre nord. Insa, pentru a scapa de insomnie mai sint si alte metode eficiente.

Sa vorbim despre insomnie si cum o putem trata

In termeni clinici, ideea nu e tocmai noua. E o varianta a invechitei bibliote­rapii, in care anumite carti erau recomandate ca parte a unui tratament. S-a recurs la filme, pentru ca s-a observat ca pacientii nu mai au timp si nici rabdare sa termine un roman. „A privi un film nu e neaparat o solutie, cit un stimul care-i face pe pacienti sa vorbeasca despre problemele lor“, spune Conni Sharp, profesor de psihologie la Pittsburg State University. „As recomanda Ordinary People, ca sa-i ajut pe pacienti sa-si ana­li­zeze motivele depresiei. Stima de sine sau o problema de relatie poate fi tratata privind O dupa-amiaza de ciine. Sigur, filmul nu trebuie sa fie aclamat de critici ca sa aiba valori terapeutice. Chiar si filmele cele mai ingrozitoare pot avea un efect antidepresiv. „Daca filmul e prea aproape de perfectiune nu gasesti nimic sa te provoace si nici nu mai e amuzant, nu-i asa?“, spune West.

Ce ne recomanda cinematerapia:

  • Pentru week-end: Beethoven, Little Stuart.
  • O femeie ti-a distrus relatia: Pretty Woman, Fatal Attraction.
  • Ai nevoie de un plins bun: Love Story, Si fluturii sint liberi.
  • Probleme cu parintii: Look who’s talking.
  • Nu-ti pierde speranta, visele pot deveni realitate: Officer & Gentleman.
  • Iubire neimplinita (el e un escroc, dar atit de frumos): Legends of the Fall, Leaving Las Vegas.
  • Exista si barbati cu bune maniere: Pride and Prejudice, Dracula.

Alte idei stralucite:

  • Un masaj cu uleiuri aromate: Asta, bineinteles, daca reusesti sa-ti convingi partenerul. Cel mai eficient e masajul talpilor si al capului. Dar chiar si o frectie pe spate ajuta.
  • Numara oi. Asa spune o vorba din ba­trini. Am verificat metoda si func­tio­nea­za cu o singura conditie: oile sa fie adormite.
  • Dormi cu capul orientat spre nord: In felul acesta corpul se aliniaza cimpului electromagnetic al pamintului, iar energiile intra in armonie. Metoda functioneaza, daca reusesti sa stabilesti foarte exact unde e nordul.
  • Vizualizeaza ceva plictisitor: E metoda mea favorita. Esti la o sedinta in care trebuie sa asculti teoriile interminabile ale unui sef care are un tic nervos. Vizua­lizeaza-l. In­cear­ca sa-i auzi vocea monotona. Re­creea­za plictiseala si oboseala care te invadeaza de fiecare data. Simti cum iti invadeaza tot corpul. In final,adormi. Somn usor!
  • Imagineaza-ti ca e timpul sa te trezesti: Ceasul a sunat si e timpul sa te trezesti ca sa mergi la birou. Stii bine cit de dulce e somnul dimineata, cind pleoapele sint grele si nu vor sa se deschida si cind tot ce-si doresti e sa mai dormi cinci minute. Perfect! Treci la fapte.

Insomnia e un obicei de care scapi mai usor decit te-ai lasa de fumat. In anii ‘60 si ‘70 erau la moda barbitu­ri­ce­le, pe care Marylin Monroe le folosea in ex­ces. In anii ‘80 si inceputul anilor ‘90 s-au lansat benzodiazepinele, niste antide­pre­sive ce tratau insomnia ca pe o cauza a anxietatii. Elizabeth Taylor declara, dupa unul din ce­lebrele ei divorturi, ca pastilele au ajutat-o enorm. „Eram aproape obsedata . Ajun­se­sem la un punct in care nu mai puteam indura anxietatea. Dupa ce am reusit sa dorm am inceput sa vad lucrurile mai clar si sa merg mai departe“. In ciuda efectelor adverse (ameteala, miscari necontrolate, vedere incetosata, gura si gitul uscate), somnife­rele sint si azi cele mai vindute medicamente.

In Hollywood-ul zilelor noastre moda s-a schimbat. Vedetele prefera un tratament care combate insomnia folosind unde radio de joasa frecventa. Dispozitivul arata ca o lingura, ce se introduce in gura pacientului intins pe un pat.Acesta adoarme in trei-patru minute. In schimb, starurile care au imbratisat curentul „back to nature“ declara sus si tare ca folosesc exclusiv substante naturale. Madonna e o admiratoare a balsamului de lamiie, iar Tiffany Amber Theissen bea inainte de culcare ceai de musetel. Desi aceste plante sint in general lipsite de efecte adverse, e bine de retinut ca efectele lor nu au fost testate suficient si uneori, folosite in exces, pot fi daunatoare. De exemplu, desi 100% naturala, valeriana folosita in doze mari provoaca tulburari de vedere, excitabi­litate si schimbarea ritmului cardiac.

Oprah Winfrey crede ca cel mai important pentru a preveni insomnia e locul in care dormi si cu cine dormi. Inspiratia i-a venit citind cartea jurnalistei Lisa Stolnik, „Sleeping Spaces“, pe care a prezentat-o in una din emisiunile sale. Energia si spontaneitatea, devenite proverbiale, le datoreaza somnului binefacator de care se bucura in dormitorul sau decorat in culori pastel, cu citeva accente de negru. La cel mai chic hotel din Manhattan, Soho Grand Hotel, oaspeti precum Matt Damon si Jennifer Aniston cer sa li se aduca acvarii cu pestisori aurii in camere, pentru a putea dormi linistiti. S-a demonstrat ca cei care au pesti sint cu 50% mai putin predispusi la insomnie decit restul populatiei.

Fara a se plinge de probleme cu somnul, Bill Clinton declara ca doarme doar patru ore pe noapte. Modelul e oarecum cunoscut, de pe vremea doamnei Margaret Thatcher, care dormea cinci ore pe cind era prim-ministru. Problema e ca acesti superactivi au impus un ritm de munca ce a declansat nenumarate crize de insomnie in rindul oamenilor politici si de afaceri. Asta in conditiile in care, in Statele Unite, se cheltuiesc anual 150 miliarde de dolari pentru tratarea ei.

Arhiva revistei ELLE

Foto: Shutterstock

 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Publicitate
Unica.ro
Mai multe din health & diet