Sa vorbim despre…cofeina!

Cafea, ceai, ciocolata? Numitorul lor comun, cofeina, este unul dintre cei mai vechi stimulanti, la care recurgem zilnic. Si totusi, ne intrebam daca n-ar trebui sa ne infranam pofta de a le consuma. Am investigat si iata ce-am aflat!

Sa vorbim despre…cofeina!

Milano, cer senin si o pofta periculoasa de shopping! Plec dimineata de la hotel si intru in prima cafenea, cu gandul la un croissant pufos si caldut. Fiind singura, chelnerul imi aduce comanda cu un bonus, un cappuccino cremos si stilizat, cum doar ei, italienii, stiu sa o faca. Nefiind bautoare de cafea pe atunci, am cedat totusi, din politete, plus ca vorbim de o cana de cappuccino cu totul aparte, asa ca am sorbit-o pe indelete, pana la ultima picatura.

Asa a inceput relatia mea cu cafeaua, o relatie stransa, zilnica si pasionala. Personal, consum peste 500 de cani de cafea pe an si nici macar nu mi-am dat seama pana anul trecut, cand am decis sa recurg la o detoxifiere serioasa si nutritionistul mi-a atras atentia asupra acestui obicei mult prea bine fixat in rutina mea zilnica. Ce drama! Cum adica sa o inlocuiesc cu un suc natural de fructe? Incepand de cand?! Am trecut prin momente frustrante, zile pline de nervi, dureri de cap si tot soiul de stari somnolente in momente total inoportune, dar am descoperit ca limitele nu ti le poate fixa nimeni mai bine decat tine.

Cu rabdare, trucuri naturiste si o diminuare treptata a consumului de cafea, am reusit singura sa ma limitez la o cantitate optima de cofeina. Nu am renuntat la ea (nici nu as vrea), dar o savurez cu masura si parca placerea este si mai mare! Dar de ce este important sa fim echilibrate in consumul cofeinei? Deoarece excesul nu se justifica intr-un regim nutritional sanatos.

DATE & FAPTE

Cantitatea de cofeina oscileaza de la produs la produs, dar cert este ca doza zilnica recomandata nu ar trebui sa sara de maximum 200 ml (spune FDA, Federal Drug Administration). O consumi cum preferi, fie intr-un shot de espresso, fie intr-o cana mare de ceai, un baton de ciocolata (cacaoa contine cofeina) sau o sticla de Cola, tu alegi! Informativ, o doza de Cola, de exemplu, are aproximativ 30 de miligrame de cofeina, o cana de ceai sau un baton de ciocolata, 50-60, pe cand o cana mare de cafea-filtru contine 130. Deci fii chibzuita!

Probabil iti suna cunoscuta expresia „pur si simplu, nu pot renunta la cafea! Cred ca orice birou cu femei sau grup de prietene poarta la un moment dat aceasta discutie. Ei bine, te asigur ca nu se justifica, deoarece cofeina poate forma un obicei (unul chiar incapatanat), dar nu creeaza dependenta! Si cum stim, obiceiurile sunt psihice, pe cand adictia este o reactie biochimica a metabolismului, pe care nu o controlam sub nici o forma. Asa ca da, putem limita doza zilnica de cafea sau ceai, dar specialistii spun sa o faci treptat. Si aici incepe distractia!

Pentru o persoana zilnic consumatoare de cafele si ceaiuri, care isi incepe ziua cu o vizita la Starbucks, continua cu unul sau chiar doua shot-uri de espresso si o termina cu un ceai verde, mult dupa ora 5, stoparea brusca si totala a consumului de cofeina poate avea efecte fizice neplacute. Nu pe termen lung, aici intervine si reactia personala a fiecareia la acest stimulent, dar suficient de apasatoare. Printre reactiile imediate se numara migrenele, starile de oboseala, incapacitatea de concentrare, tulburari simptomatice, ca iritabilitatea sau anxietatea si chiar depresia. Asadar, daca depasesti regulat doza zilnica recomandata, cel mai bine este s-o reduci, nu s-o elimini total.

CUM (NE) LUCREAZA?

Absorbtia cofeinei are efecte biologice excitante. Aceasta stimuleaza sistemul central nervos, reorganizand modul in care chimicalele creierului interactioneaza cu restul corpului, astfel modificand modul in care actionam sau reactionam. Ne poate creste temporar pulsul sau tensiunea, iar in doze prea mari ne poate irita stomacul, da insomnii, mareste nivelul colesterolului, pielea forteaza glandele suprarenale, stimuleaza excretia hormonilor de stres si nivelul de zahar din sange, ceea ce este o problema reala pentru diabetici sau persoanele hiperglicemice.

Tot ea inhiba penetrarea anumitor substante nutritive si produce eliminarea multor minerale benefice (magneziu, fier, potasiu sau calciu), prin urina. Si cum mineralele sunt necesare unui pH echilibrat, si pielea are de suferit in urma excesului, deshidratandu-se.

TOTUSI…

…am si vesti bune! Consumul de cofeina are si parti bune, atata timp cat mentii controlul asupra cantitatii. Si anume, aduce un plus de antioxidanti benefici pentru organism in lupta cu radicalii liberi (moleculele care ataca celulele sanatoase din corp, generand probleme serioase de sanatate). In 2011, ACS Publications publica in The Journal of Physical Chemistry B dovezile scoase la iveala de cercetatorii Annia Galano si Jorge Rafael Leon-Carmona, care sugereaza ca aceasta substanta controversata este una dintre cele mai bogate surse de antioxidanti benefici in dieta unei persoane obisnuite si care poate proteja impotriva bolilor de inima sau Alzheimer-ului.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Mai multe din health & diet