Hrană de aruncat: despre excese, risipa de mâncare și soluții practice

O treime din hrana produsă la nivel mondial ajunge, în cele din urmă, la gunoi; 70% din această risipă fiind generată de consumatorii de rând. Cât timp o să (ne) mai permitem asta?

Hrană de aruncat: despre excese, risipa de mâncare și soluții practice

Și pentru că degeaba blamăm risipa societății dacă nu trecem la acțiune fiecare, iată o listă cu câteva idei care să te ajute să-ți optimizezi consumul de alimente.

Încearcă să nu lași toate cumpărăturile pe seama unei singure zile din săptămână. Cumpără numai ceea ce îți trebuie pentru următoarele 3-5 zile. Mai mult, nu cumpăra decât lucrurile pe care știi sigur că le vei mânca. Deși s-ar putea ca promoțiile să te atragă, sunt șanse destul de mari ca cei șase avocado să se strice până când ajungi să îi consumi. Nu mai bloca bani luând câte șase sticle de ulei sau 5 kg de făină deodată, decât dacă ai propria brutărie.

Alege să faci cumpărături la magazine mai mici. Diversitatea copleșitoare din super- și hypermarket-uri ne face să petrecem mai mult timp luând o decizie și ne face să simțim regrete anticipate („o să îmi pară rău dacă nu fac cea mai bună afacere). Nu irosi timp prețios ezitând între o duzină de tipuri de cutii de zahăr.

Rezistă tentației unui frigider mai mare. Un frigider mic va duce la decizii mult mai raționale și la un consum susținut, din simplul motiv că nu există spațiu pentru a aduna pe rafturi produse care nu vor ajunge să fie mâncate în următoarele zile. Un frigider mic nu va permite ca diverse borcane și cutii să ajungă ticsite și (cel mai probabil) expirate undeva în spatele rafturilor. În plus, frigiderele ca șifonierele nu sunt degeaba consacrate ca fiind preferatele americanilor – o națiune cu peste 60% cetățeni obezi și supraponderali!

Folosește tot! O parte din risipa de mâncare este cauzată și de faptul că nu optimizăm alimentele pe care le cumpărăm. De exemplu, în loc să arunci frunzele unei țeline, le poți păstra pentru a condimenta un preparat. Cu puțină ingeniozitate, tulpina de la broccoli poate deveni, alături de nuci, puțin usturoi și un pic de ulei de măsline… un sos pesto excelent. Există nenumărate feluri de a reduce risipa în mod creativ.

Cum pâinea, lactatele, cartofii și fructele sunt cel mai des aruncate alimente, asigură-te că acestea sunt depozitate în condiții optime, ferite de umezeală și de contactul direct cu soarele, pentru a evita o pierdere inutilă de mâncare!

Înainte să mergi la cumpăraturi, fotografiază-ți frigiderul și cămara! Așa nu vei ajunge să cumperi prea mult pentru că nu ți-ai putut aminti dacă mai aveai în frigider ouă sau lapte.

Nu lăsa planificarea „meniului următoarelor zile pentru momentul când ești deja la cumpărături. Cel mai probabil vei cumpăra prea multe (pe principiul „ca să fie) și vei uita unele ingrediente esențiale.

Verifică temperatura frigiderului tău și asigură-te că este potrivită și constantă pentru alimentele din interior.

Cântărește anumite produse cum ar fi pastele, orezul sau cușcușul pentru a nu găti mai mult decât îți trebuie.

Atunci când pui la congelator o parte din mâncarea în exces, nu uita să adaugi o etichetă cu data congelării și conținutul, ca să nu uiți ce ai depozitat și când.

Poate cel mai important punct de pe această listă, donează! Găsește o casă de bătrâni, o bancă locală de alimente sau un centru pentru refugiați sau pentru cazuri sociale și contribuie la bunăstarea oamenilor de acolo, trimițând excesul tău de alimente.
Dacă ai prea multă mâncare rămasă de la o petrecere sau prea multe alimente ușor perisabile, donează o parte din ele! Uite o sugestie: Banca de alimente din sectorul 6, București, prima de acest fel din Capitală. De asemenea, poți dona sume de bani către ONG-uri precum O Masă Caldă, o asociație care are deja cantine în Cluj, București, Bistrița și Satu Mare și care a servit până acum peste 16.000 de porții de mâncare persoanelor defavorizate.

În final, scrie o listă cu tot ce arunci din frigider în decursul a 12 luni. Nu este tocmai ceva plăcut de citit la sfârșit de an, dar s-ar putea să fie una dintre puținele căi prin care să vizualizezi cât irosești și prin care să îți iei un angajament de a rectifica situația.

Citește și:
10 metode simple prin care îți poți accelera metabolismul

Text: Laura Ghitoi
Foto: Shutterstock

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Unica.ro
Trending news
Psychologies
Mai multe din health & diet