Genetica si dieta

Descoperirile recente in genetica au demonstrat existenta unor gene direct responsabile pentru felul in care raspundem la diferite tipuri de diete. Oare de acum inainte nutritionistii vor cere o analiza a ADN-ului pentru a crea un regim personalizat, care sa functioneze? Cristina Sima investigheaza...

Genetica si dieta

Ideea ca dimensiunile corpului sint influentate de factori genetici nu este noua, insa cistiga din ce in ce mai mult teren pe masura ce oamenii de stiinta aduc noi informatii cu privire la cele aproximativ 600 de gene implicate in controlul greutatii. Pina acum, s-au identificat sapte gene considerate importante. Una dintre ele, GNB3, controleaza sensibilitatea organismului fata de insulina, hormon care joaca un rol deosebit de important in formarea depozitelor adipoase.

Persoanele cu aceasta gena sint sfatuite sa reduca nivelul insulinei din organism adoptind o alimentatie saraca in glucoza. Unii sint programati genetic sa arda mult mai multe calorii decit altii, dar pina la urma cea mai importanta descoperire in nutritie ar fi controlul insulinei, care, pentru a mentine nivelul energetic ridicat, stimuleaza organismul sa de­po­ziteze glucoza sub forma de tesut adipos, pentru „vremuri negre” (adica atunci cind te hotarasti ca infometarea este solutia pentru a pierde din greutate).

Intr-un studiu publicat in Journal of the American Medical Association, Dr. David Ludwig, director al programului pentru studiul obezitatii la un spital din Boston, impreuna cu echipa sa, a tinut sub observatie un grup numeros de subiecti, pentru a studia modul in care nivelul insulinei influenteaza felul in care acestia raspund la diferite tipuri de diete. Astfel, au observat ca persoanele care secreta rapid o cantitate mare de insulina dupa un consum de zaharuri tind sa depuna strat adipos in jurul taliei – au o constitutie sub forma de mar. Persoanele care secreta mai putina insulina tind sa depuna grasimi in jurul soldurilor.

Studiul a demontrat ca subiectii cu nivelul ridicat de insulina nu au raspuns la dietele restrictive in calorii si grasimi, dar au avut rezultate spectaculoase la cele cu aport glicemic scazut. Indivizii cu nivelul scazut de insulina au raspuns relativ pozitiv la orice tip de dieta, dar au reusit la fel de repede sa repuna acele kilograme in plus atunci cind au renuntat la regim. Pe termen scurt, la ambele categorii de persoane, dieta Atkins s-a dovedit a fi cea mai eficienta. Se pare ca un simplu test de singe poate determina nivelul insulinei si poate ajuta nutritionistii in gasirea unui regim care sa functioneze pentru fiecare individ in parte.

O alta gena descoperita recent, NPY , este responsabila pentru senzatia de foame si explica de ce unele persoane au un apetit mai mare decit altele. Specialistii considera ca posesorii acestei gene trebuie sa consume mese dese si sarace in calorii (fructe si legume), pentru a-si potoli foamea pe parcursul zilei.

Gena Beta3 stimuleaza formarea depozitelor adipoase la persoanele sedentare, ceea ce inseamna ca exercitiul fizic regulat este obliga­toriu in cazul lor. „Sintem la fel, dar totusi atit de diferiti, iar studiile de­mon­s­treaza ce impact dramatic poate avea dieta asupra sanatatii. Astfel, simptomele timpurii ale unor posibile boli pot fi depistate la timp”, afirma John Eady, cercetator la Institude of Food Research din Anglia, unde s-au facut nenumarate studii asupra procesului prin care sint activate genele pentru a crea proteine, care la rindul lor indeplinesc nenumarate functii in organism.

Este cit se poate de clar ca nici o dieta nu poate avea aceleasi rezultate la fiecare individ, indiferent cit de apreciata este. Fie ca alegi un regim sarac in carbohidrati, grasimi sau glucoza, singura modalitate prin care pierzi din kilograme este sa arzi mai multe calorii decit consumi. Se pare ca sintem mai complicati si mai diferiti decit credem, iar viitorul in ceea ce priveste alimentatia si prevenirea bolilor suna putin sci-fi.

Un lucru este cert: in viitor, specialistii ne vor spune dintr-o simpla analiza a ADN-ului bolile la care sintem predispusi si ne vor recomanda un regim de viata personalizat, pentru a preveni bolile sau problemele legate de metabolism. Pina atunci, insa, nu ne ramine decit sa facem tot posibilul sa ducem un stil de viata sanatos si, pentru mentinerea greutatii optime, sa mincam echilibrat.

Cristina Sima
Foto:Shutterstock

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Publicitate
Unica.ro
Mai multe din health & diet