Dieta vegetariana (cu carne pe post de garnitura)

Imi place carnea. Unii spun ca e imoral, e nesanatoasa si ingrasa. Trebuie sa renunt? Sa devin vegetariana? ELLE cauta o solutie pentru o nutritie sanatoasa.

Dieta vegetariana (cu carne pe post de garnitura)

Saptamina trecuta, cea mai buna prietena a mea a avut un accident (minor si banal, de altfel) de bicicleta. Dupa ce a constatat ca e teafara si nevatamata, s-a urcat intr-un taxi si primul lucru pe care l-a facut cind a ajuns acasa a fost sa-i ceara prietenului ei sa-i aduca cea mai fantastica, uriasa si gustoasa friptura in singe. Si acum urmeaza partea ciudata: prietena mea este vegetariana convinsa de mai bine de cinci ani. Pina atunci nu o auzisem sa pofteasca vreodata carne, chiar si banalele sandvisuri cu sunca erau proscrise. Totusi, in starea de soc de dupa accident, ceea ce si-a dorit instantaneu a fost o bucata suculenta de carne.

De atunci, eu una, am incetat sa o mai consider o vegetariana adevarata, desi, dincolo de aceasta exceptie, obiceiurile ei culinare nu s-au modificat in nici un fel. In continuare consuma exclusiv vegetale, gatite in toate felurile. Orice bucata de carne care apare la ea in frigider e pentru ciine. De fapt, ciinele e si singurul care bea apa in acea casa, pentru ca ea si prietenul ei nu cumpara decit lapte de soia. Din motive de sanatate, pentru protectia animalelor si din considerente ecologice, este adepta unei diete bazate pe plante.

Se stie ca o alimentatie preponderent vegetala e de preferat pentru sanatate. Dar daca e o seara foarte speciala, ce poate fi mai apetisant decit un fazan cu sos de vin? Sa recunoastem, majoritatea dintre noi sintem omnivori. Nu e nimic rusinos in asta. Stramosii nostri din epoca de piatra erau tot omnivori. Desi aveau o dieta compusa mai mult din vegetale, nu ezitau sa o tradeze cind erau norocosi si reuseau sa vineze ceva. Carnea slaba si salbatica pe care o devorau ei nu se poate compara, insa, cu carnea pe care o gasesti in macelariile actuale. Astazi animalele sint ingramadite si ingradite in ferme, hranite cu concentrate si injectate cu antibiotice, care sa previna epidemiile si sa ajute cresterea. Din totalul productiei de antibiotice din Statele Unite, 55 de procente sint folosite pentru animale.Mai poate fi hranitoare carnea lor?

Toate bolile cauzate de alimentatie in ultimii ani – salmonela, E coli, antraxul, BSE – sint legate de carne. Medicii ne repeta me­reu ca pentru sanatatea noastra e mai bine sa renuntam la gra­simea animala. Asa ca nu trebuie sa ne mire ca numarul vegetarienilor e in continua crestere. Jumatate din populatia globului maninca azi mai putina carne decit acum zece ani. 40% dintre oamenii care devin vegetarieni o fac pentru ca sint adepti ai protectiei animalelor, 22% pentru ca sint preocupati de propria sanatate si 9% de teama bolilor transmisibile prin alimentatie. Indiferent de motive, cu totii sint de acord ca dieta vegetariana te face mai sanatos si salveaza multe suflete. Un consumator mediu de carne maninca in cursul vietii 900 de animale: 760 de pui, 5 vaci, 20 de porci, 29 de oi, 46 de curcani si 7 iepuri, plus o jumatate de tona de peste.

Vegetarienii sustin ca au o dieta cu mult mai sanatoasa decit cea mai mare parte a consumatorilor de carne. Sa fie adevarat intru totul? S-a alcatuit un portret-robot al vegetarienilor. Provin de obicei din clasa de mijloc, sint nefumatori, beau numai la aniversari si fac mult exercitiu fizic. Obisnuiesc sa fie foarte atenti cu ceea ce maninca si isi calculeaza foarte minutios meniul zilnic.

Sint supli, au tensiune arteriala scazuta si nivelul colesterolului mai coborit. In ceea ce priveste afectiunile cardiace, oricine stie ca vegetarienii au o rata foarte scazuta de imbolnavire. De aceea se bucura de o sana­tate mai robusta decit marea majoritate a consumatorilor de carne. S-ar putea, insa, ca beneficiile de a fi vegetarian sa aiba mai putin de-a face cu lipsa carnii din alimentatie si mai mult cu portiile uriase de fructe si vegetale din care e alcatuita dieta zilnica ve­getariana. Asta pentru ca in ultimii ani, ca urmare a cererii consumatorilor, s-a incercat diminuarea nivelului de grasimi animale saturate continute in carne, adica tocmai acelea ce produc afectiuni cardiovasculare. Meat and Livestock Comission ne asigura ca „grasimea continuta in carnea de porc a scazut cu o treime. La acelasi aport caloric, carnea de porc are azi acelasi continut de grasimi pe care il are brinza de vaci.“

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Publicitate
Unica.ro
Mai multe din health & diet