Dieta pentru fertilitate

Potrivit unui studiu recent publicat de catre oamenii de stiinta de la Harvard, dieta zilnica poate influenta, in mod negativ sau pozitiv, fertilitatea in rindul femeilor. Oare un stil de viata echilibrat poate fi cheia succesului in lupta impotriva infertilitatii?
Cristina Sima s-a hotarit sa investigheze...
 

Dieta pentru fertilitate

A devenit deja un cliseu ideea ca dieta, exercitiul fizic si stilul de viata cumpatat pot afecta longevitatea, sansele de a dezvolta tumori sau boli de inima. A intrat oare si fertilitatea pe aceasta lista?

Studiul prezentat in cartea celor doi oameni de stiinta, Dr. Chavarro si Dr. Willet, arata ca anumite alimente pot afecta semnificativ nivelul hormonilor (in special al insulinei) in singe si, prin urmare, fertilitatea femeilor cu probleme legate de ovulatie.

„O schimbare a stilului de viata este primul pas pe care cuplurile trebuie sa il faca atunci cind se confrunta cu probleme legate de fertilitate“, afirma Dr. Chavarro. Cercetatorii au adunat datele studiului facut, timp de 8 ani, pe 18.000 de femei fertile care au incercat (si unele au si reusit) sa ramina insarcinate, iar rezultatele au fost surprinzatoare. Au testat dieta zilnica a femeilor participante, greutatea, frecventa cu care fac exercitii fizice si alte date legate de sanatate.

Astfel, cele care au urmat una dintre dietele recomandate de specialisti si-au redus riscul infertilitatii cauzate de lipsa de ovulatie cu pina la 80%. Totodata, cele cu afectiuni precum ovarele polichistice (si care prezentau, din aceasta cauza, probleme legate de fertilitate, datorita nivelului ridicat de insulina si testosteron in singe) au reusit sa ramina insarcinate dupa ce au pierdut din greutate si au fost tratate cu medicamente pentru scaderea nivelului insulinei in singe.

Problemele legate de ovulatie apar intre 18-30% dintre cazurile de infertilitate inregistrate. In aceste situatii, specialistii prescriu, de regula, tratamente pentru stimularea ovulatiei, dar aceste medicamente pot creste sansa de a concepe gemeni sau chiar tripleti, acestea generind si alte complicatii. Desi cercetatorii nu stiu exact modul in care dieta influenteaza fertilitatea, rezultatele studiului i-au determinat sa creeze un plan de alimentatie in opt pasi pentru stimularea ei.

•Prima recomandare este ca femeile sa evite carbohidratii rafinati (ca piinea alba, cartofii si sucurile indulcite) care au ca rezultat cresterea zaharului si a insulinei in singe, creind un dezechilibru hormonal, care poate stopa ovulatia. Pe de alta parte, cerealele integrale, orezul brun si piinea de secara pot influenta pozitiv san­sele de a ramine insarcinata.
•Trebuie eliminate din dieta grasimile saturate, in favoarea ce­lor mono sau polisaturate (ca alunele, semintele, uleiul de masline, somonul sau suplimentele Omega-3). Studiul a demonstrat ca un aport de doar 2% grasimi saturate (din cantitatea de calorii consumate zilnic), in locul celor sanatoase, poate creste riscul inferti­litatii cu 73-131%.
Sa scada aportul de proteine animale si sa consume in special peste si proteine vegetale.
•Una dintre marile surprize ale studiului a fost faptul ca produsele lactate grase si inghetata sint cele mai potente alimente pentru cresterea fertilitatii. Cercetatorii au descoperit ca, atunci cind se consuma un sin­gur produs lactat low-fat pe zi, creste riscul infertilitatii cu pina la 11%. Consumind un produs lactat nedegresat (in special lapte), scade riscul infertilitatii cu 22%. Atentie, insa, ideea este sa creezi o balanta intre apor­tul de hormoni feminini si masculini, asadar nu te avinta sa maninci toata ziua brinza grasa sau o galeata de inghetata, ne avertizeaza Dr. Chavarro. Este important sa nu te ingrasi, altminteri se creeaza un de­zechilibru hormonal care influenteaza negativ fertilitatea.
•Trebuie sa se ia zilnic un supliment alimentar care sa contina toate vitaminele si mineralele necesare, in special acid folic (pentru prevenirea bolilor neurologice la fat) si fier (pentru intarirea embrionului).
•Este necesar sa se consume multa apa si sa se renunte la sucurile indulcite. De asemenea, alcoolul si cafeaua trebuie consumate cu moderatie.
Atentie mare la cresterea sau scaderea in greutate! Indexul masei corporale trebuie sa fie undeva intre 20-24 pentru a fi in zona fertila. Daca exista un surplus semnificativ de kilograme, in unele cazuri s-a dovedit a fi suficienta o scadere de citeva kilograme pentru a avea o ovulatie sanatoasa.
Exercitiile regulate si frecvente (circa 30-60 de minute pe zi) sint obligatorii, indiferent ca se prefera aerobic, fitness, stretching sau Pilates.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Unica.ro
Trending news
Mai multe din health & diet