Cum stai cu sanatatea?

Esti obosita? Stresata? Slabita? Epuizata? Fara chef? Avem vesti bune: in cinci saptamini poti fi ca noua.

Cum stai cu sanatatea?

Daca nu poti scapa de starea constanta de letargie, stres, permanenta lipsa de energie si de chef si esti dominata de o dispozitie de iritabilitate inexplicabila, atunci… join the club. Marea majoritate a femeilor de succes, active, moderne, independente se pling de aceste simptome, care, mai nou, au primit si un nume: „boala pe verticala. „Cei mai multi oameni sufera de aceasta maladie, care, e adevarat, nu te tintuieste la pat, dar nici nu te lasa sa te bucuri de viata. Nici macar in vacanta, explica nutritionistul Patrick Holford, autorul unei carti legate de acest subiect, care s-a bucurat de un succes enorm.

Sanatatea trebuie gestionata asemeni unui cont bancar. Imagineaza-ti ca ai primit o mostenire uriasa, pe care ai depus-o la banca. In functie de ce maninci, ce bei, ce respiri, ce gindesti, incetul cu incetul, banii se topesc din acel cont. Daca vrei sa cheltuiesti tot, te paste falimentul, adica lipsa de energie, guturaie interminabile, migrene chinuitoare, crampe premenstruale, eczeme, iritatii si dimineti in care nu reusesti sa cobori din pat. Suna oribil de familiar, nu-i asa? Asta iti doresti? Bineinteles ca nu. Dar cum putem umple contul din nou, odata ce am cheltuit cit am putut de mult? In acest scop trebuie revizuite cinci aspecte importante ale sanatatii: rezerva de energie, sistemul hormonal, eliminarea toxinelor, sistemul imunitar si echilibrul psihic. Toate aceasta se pot reface in numai cinci saptamini.

La inceputul fiecarei saptamini trebuie sa completezi cite un chestionar, pentru a determina cit mai exact proportiile „dezastrului. Oricare ar fi rezultatul, nu dispera. Daca urmezi planul nostru, te poti reface fara probleme. Nu pierde vremea. Inca mai ai timp sa te bucuri de vacanta la maxim.

Cum calculezi punctajul:

  • La fiecare intrebare primesti 0 puncte daca ai raspuns „rareori sau niciodata, 1 punct pentru „citeodata si 2 puncte pentru „in mod frecvent.
  • Daca ai mai mult de 9 puncte la unul dintre chestionare, acest aspect al sanatatii tale merita o atentie sporita. Ai o saptamina pentru a-l rezolva.
  • Daca la un chestionar depasesti 14 puncte, inseamna ca o saptamina nu va fi de-ajuns pentru a reveni la forma optima. Nu trece la sectiunea urmatoare pina ce punctajul tau nu a scazut sub 9 puncte la sectiunea respectiva.
  • Un scor total (cele cinci chestionare adunate) sub 30 de puncte indica o stare acceptabila de sanatate, iar dupa terminarea acestui program ai toate sansele sa te simti fabulos.
  • Un scor total cuprins intre 30 si 60 de puncte indica o stare avansata de deteriorare, dar la finalul celor cinci saptamini de program poti ajunge la un nivel normal de sanatate. Trebuie sa acorzi atentie marita acelei sectiuni la care ai obtinut peste 11 puncte
  • Un scor total de 60 de puncte indica o criza a intregului orga­nism. Urmeaza cei cinci pasi ai programului atit timp cit e necesar pentru a ajunge la un scor de sub 9 puncte pe fiecare sectiune.

Saptamina 1. Incarca-te de energie

1. Dimineata ai nevoie de aproximativ 20 de minute pentru a te trezi?
2. Nu te poti remonta fara o cafea, un ceai sau o tigara?
3. Simti nevoia de a minca ceva dulce, piine, cereale sau paste?
4. Simti deseori nevoia de a bea alcool?
5. Te-ai ingrasat si nu reusesti sa scapi de kilogramele in plus?
6. Simti ca-ti pierzi energia pe parcursul zilei, mai ales dupa mese?
7. Ai dificultati in concentrare?
8. Daca nu maninci timp de sase ore te simti ametita si iritata?
9. Ai o reactie exagerata la stres?
10. Te simti mai lipsita de energie decit de obicei?

Rezultatul

Daca ai adunat mai mult de noua puncte, ai probleme. Valorile glicemiei tale sint foarte fluctuante. Trebuie sa acorzi mai mare atentie tipului si cantitatii de glucide pe care le consumi. E singurul mod in care poti combate oboseala cronica si-ti poti mentine potentialul de energie in limite functionale.

Ce trebuie sa faci

  • Consuma alimente care contin carbohidrati cu absorbtie lenta: cereale integrale, orez brun, fructe sarace in zahar (mere, pere, prune, caise, fructe de padure), iaurt, mazare, fasole verde, morcovi si arahide. Acesti carbohidrati se transforma in glucoza incet si asigura un nivel constant de energie pe tot parcursul zilei.
  • Evita orezul alb, piinea alba, cartofii, bananele, zaharul rafinat, biscuitii, ciocolata si fast-food-urile.
  • Maninca alimente bogate in vitamina B (peste, oua, ve­getale verzi, ciuperci si cereale integrale) si vitamina C (ardei, dovlecei, brocoli, capsuni, lamii, kiwi, portocale si rosii).
  • Creste aportul de magneziu, calciu, zinc si fier.
  • Combina alimentele bogate in carbohidrati (dau energie) cu cele bogate in proteine (ajuta la refacerea tesuturilor si a muschilor), adica: oua, carne alba, peste, nuci.
  • Maninca trei mese pe zi (nu sari nicodata peste micul dejun) si doua gustari. Maninca incet si mesteca bine alimentele.
  • Evita stimulentii (alcool, bauturi indulcite, cafea sau ceai). Bea apa minerala, ceaiuri din plante si sucuri naturale.
Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Publicitate
Unica.ro
Mai multe din health & diet