Cealalta fata a detoxifierii

Afirmandu-se in topul tendintelor de sezon, detoxifierea este un trend care nu trebuie adoptat dupa ureche. Ca face bine am auzit, dar ce masuri sa luam pentru a ne asigura ca nu face si rau? ELLE investigheaza.

Cealalta fata a detoxifierii

Anatomia dietei: intre alergie si intoleranta

Imi amintesc de ora de fi­zio­logie, cand ni s-a predat ten­siunea arteriala. Prima in­tre­bare pe care ne-a pus-o asis­­tenta de grupa a fost cam ce tensiune credem ca are dansa. Daca e hiper- sau hipotensiva. Si uite-asa NU am stiut raspunsul acelei prime intrebari. Ceea ce era absolut corect, fiindca nu poti presupune, doar uitandu-te la om, ce tensiune arteriala are. De asta s-a inventat tensiometrul. La fel e si cu dietele. Oricit de nutritionist, specialist sau de savant ar fi (in mama Omida nu credem!), nimeni nu iti poate indica un anumit regim alimentar doar uitandu-se la tine. De asta s-a inventat investi­gatia. S­i pentru ca planul unei detoxifieri corecte include vi­zita la un specialist, e important ca acesta sa detina cat mai multe informatii despre tine: ce-ti place sa mananci (ni­ciodata un regim compus din alimente care iti produc si­la nu are sorti de izbanda), ce-ti „cade' bine si la ce esti alergica.

Daca partea de preferinte culinare se rezolva rapid, restul necesita cateva investigatii. Alergii­le alimentare sunt, de obicei, cunoscute, fiindca manifestarile apar imediat dupa ingestia alergenului, chiar daca uneori poate dura chiar si pana la trei zile. „Aler­giile alimen­tare afecteaza aproximativ 4% din adolescenti si adul­ti si 5% din copii. Insa intolerantele alimen­tare sunt mult mai frecvente, fiecare dintre noi putand avea, la un mo­ment dat, o reactie neplacuta la un aliment', spune dr. Adina Neagu, medic specialist in alergologie si imunologie clinica. „Insa cele doua nu trebuie confundate. Alergiile alimentare sunt mai rare si pot avea efecte mai grave, mergand chiar pana la deces intr-un timp relativ scurt. De exemplu, persoanele care sunt alergice la alune sau la fructe de mare pot ajunge chiar la insuficienta respiratorie in mai putin de o ora, intrand in soc anafilactic. In cazul intole­rantei alimentare, efectul negativ apare in termen de 3-24 de ore de la momentul ingerarii.

Avand in vedere ca, in mod normal, mancam de mai multe ori pe zi, este foarte greu sa identificam cu exactitate ce aliment a provocat respectivul disconfort, chiar in cazul in care banuiesti ca problema ar fi din alimentatie. Sa zicem ca dimineata mananci o bucata de ciocolata, apoi mai iei doua mese principale, iar seara simti un disconfort intestinal inainte de culcare. Precis nu mai faci legatura cu laptele din ciocolata ingerata dimineata. Intoleranta alimentara consta intr-o reactie ce poate aparea la nivelul organismului, atunci cand acesta este pus in fata anumitor compusi ai alimentelor consumate. Aceasta situatie nu are legatura cu sistemul imunitar. In acest sens, ea este foarte diferita de alergia alimentara. Adica, intoleranta alimentara inseamna ca iti lipsesc una sau mai multe enzime necesare digestiei. De vina pot fi genele, o boala sau o perioada de stres puternic. Degeaba este «sanatos» un anumit aliment, daca organismului tau ii lipsesc dotarile necesare pentru a se folosi de el. E ca si cand ai alimenta cu motorina, cand motorul masinii tale e pe benzina.'

De fapt, e mult mai rau, fiind­ca masini iti mai poti cumpara, dar pentru sanatate nu exista „targuri'. Iar din cauza procesului inflamator ce se instaleaza lent la nivel in­tes­tinal, poti ajunge sa te intrebi: eu de ce nu pot slabi?! Vezi tu, totul are o explicatie! Dr. Guinea ne la­mu­reste: „Alimentul ajunge la nivelul intestinului, unde, datorita imposibilitatii de a fi des­com­pus in mod normal, provoa­ca reactii inflamatorii locale, precum si manifestari ce de­curg din aceasta inflamatie locala. De aceea, intoleran­ta alimentara determina o serie de manifestari cum ar fi: imposibilitatea de a slabi (reactia inflamatorie locala impiedica descompunerea nutrientilor in mod normal), obezitate, constipatie, diaree, crampe abdominale, uneo­ri varsaturi, balonare, migrene, oboseala cronica, insomnii, depresii, boli reumatice. Continuarea consumului acestor alimente la care avem intoleranta duce in timp la aparitia unor boli cronice si la dezechilibre majore in organism. De aceea, putem urma o cura de sla­bire si sa ne intrebam de ce nu da rezultate. Intoleranta alimentara este un obstacol in incercarea de a scapa de kilogramele in plus.'

Si este modul cel mai sigur de a te in­to­xi­ca intr-un program de detoxifiere cu iaurt, de exemplu, daca tu esti intoleranta la lactoza. Iar daca simptomele de mai sus nu iti sunt straine, e cazul sa investighezi situatia. Suna foarte pompos „investiga­tie'. Mai mult, suna a doctori, concediu medical si spitale. Ves­tea buna e ca nici vorba de asa ceva. De prin 1950 exista un test gandit de doctorul Arthur Coca dupa ce a observat ca pulsul so­tiei sale creste cand consuma anumite alimente. Pe vremea a­ceea, nu se faceau prea multe analize de sange, dar doctorul a facut legatura intre puls si hrana pe baza unui mecanism rational, dezvoltand „Tes­tul Pulsului'. In cati­va pasi simpli (conform www.care2.­com) il poti face singura – tot ce iti trebuie este un caiet pentru evidenta, un crono­metru si foarte multa rabdare:

1. Nu fuma. Fumatul e interzis, fiindca influenteaza pulsul.
2. Poti lua pulsul oriunde „il prinzi': la incheietura mainii, la gat sau la aimpla.
3. Numara bataile inimii timp de un minut intreg (nu doar pentru 30 de secunde, ca apoi sa le dublezi).
4. Pregateste un caiet, unde sa notezi cat ai numarat.
5. Ia-ti pulsul inainte si dupa fiecare masa: imediat inainte de a manca si cu 30, 60 si 90 de minute dupa. De asemenea, asezata pe marginea patului, ia-ti pulsul si seara, inainte de culcare.
6. Toate masuratorile ar trebui facute cand stai pe scaun (sau pat), cu exceptia primei masuratori din fiecare zi, cand e bine sa fii intinsa pe pat
7. Noteaza-ti si ce mananci de fiecare data.
8. Testul dureaza 2-3 zile si insoteste toate mesele (in mod normal, 3 pe zi)
9. Asta inseamna ca iti vei lua pulsul de 14 ori pe zi (3 mese plus masuratorile de dimineata si seara, din pat).
10. Urmeaza sa-ti stabilesti un maxim normal si un minim normal in stare de repaus, in functie de care poti interpreta rezultatele obtinute.
11. Etapa finala este de a testa in mod izolat fiecare aliment. Poti repeta testul schimband alimentul la fiecare ora. Evident, nu vei face asta cu alimentele la care stii deja ca esti alergica, doar de dragul experimentului.

Interpretarea rezultatelor:

  • Daca pulsul tau creste considerabil dupa ce te dai jos din pat, de obicei inseamna ca e o reactie la ceva cu care vii in contact, precum pasta de dinti, make-up sau crema.
  • Daca un aliment pe care-l consumi frecvent iti creste pulsul cu 6 batai peste maximul normal, poti con­sidera ca nu e nici o problema. Altfel, o acce­lera­re a pulsului fie la 30, 60 sau 90 de minute dupa ingestie iti arata clar o reactie de intoleranta sau alergie.
  • Daca iti iei pulsul de cel putin 14 ori pe zi, iar maxi­mul tau normal e constant vreme de 3 zile consecutive, inseamna ca ai evitat toate alimentele „problema' in perioada respectiva.
  • Daca maximul tau normal difera cu mai mult de 2 batai (de exemplu: luni – 72, marti – 78, miercuri – 76, joi – 71), in mod clar ai o sensibilitate si trebuie sa investighezi mai mult.
  • Pulsul care nu creste cu peste 6 batai peste ma­ximul normal nu trebuie pus pe seama unui aliment recent ingerat. Poate fi din cauza unui agent pe care l-ai inhalat sau a unei alte reactii

Insa tehnologia moderna a dez­voltat si alte me­tode mai rapide si simple de investigare. De exemplu, o me­toda de testa­re a intoleran­tei la lactoza sau a florei bacteriene din intestine este prin ma­su­ra­rea hidrogenului din expiratie, dupa ingestia unei solutii specia­le. Sau o alta metoda pre­­­fe­ra­­­ta de Pat­rick Hal­ford (fon­­­datorul Ins­titutului pentru Nutritie Op­tima din Londra si autorul a peste 20 de carti des­pre sa­na­tate si nutritie) pentru tes­ta­rea intole­rantei alimen­tare este York Test-ul, dis­po­nibil si in Ro­mania.

Arhiva Revistei ELLE


Foto: Guliver

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Publicitate
Unica.ro
Mai multe din health & diet