Atacul dulciurilor: consumul de zahar si sanatatea

Stim ca zaharul ne distruge sanatatea, si totusi ne indopam cu bomboane. Nu ne putem abtine. Bine ati venit in lumea dependentilor de dulciuri!

Atacul dulciurilor: consumul de zahar si sanatatea

Majoritatea mincatorilor de dulciuri sint con­stienti de efectele negative pe care vi­ciul lor il are asupra sanatatii. „Cind ma­ninc mai putine bomboane, ma trezesc mai proaspata si mai energica decit de o­bicei. Altminteri, sint apatica, lenesa si a­bia reusesc sa cobor din pat. Sincer, ma simt otravita de ele', recunoaste prietena mea.

Nancy Appleton, doctor in nutritie, au­toarea cartii Lick de Sugar Habit, concepe programe speciale pentru a tine iubitorii de zahar departe de praful alb. „Timpul in care se instaleaza dependenta de dulciuri difera de la organism la organism si este mult influentat de restul alimentelor din dieta si de cantitatea in care sint consuma­te', spune ea. „In laborator, sobolanii dezvolta dependenta dupa doua saptamini.' Iar vestile rele continua. „Chiar daca semnele dependentei de zahar (letargie si dureri de cap) dispar uneori in trei zile, de­pendenta psihica poate dura o viata.'

In SUA exista in prezent o retea de centre ale organizatiei Food Addicts Anonymous, unde programul ei, in 12 etape, este urmat cu sfintenie de sute de oameni disperati ca nu reusesc niciodata sa se sature de dulcele lor pacat: milkshake, bauturi racoritoare sau bomboane, iaurt cu fructe sau sucuri naturale (care au un continut de za­har la fel de ridicat). Programul lui Appleton e strict si nu permite negocieri. Persoanele prinse in a­ceasta dependenta trebuie sa renunte pentru citeva luni la orice sursa de zahar, chiar si la fructe. El spune ca „orice tip de zahar, fie el alb si rafinat sau doar fructoza din mere, hraneste dependenta de dulce si pina ce aceasta nu este tratata, nu trebuie consumat nici un aliment dulce'.

Cum se naste viciul? „Glucoza e principala sursa de energie pentru toate ce­lulele organismului nostru. Glucoza e un zahar simplu sau un carbohidrat simplu. In orga­nism, carbohidratii sint descompusi pri­mii, apoi sint degradate proteinele si, in fi­nal, lipidele', spune Lygia Alexandrescu, consultant de nutritie.

Zaharul, cu structura sa molecu­la­ra simpla, este absorbit repede de orga­nism. Exista si alti carbohidrati, care sint tot glucide, dar au o structura mai complexa (de exemplu, o­re­zul brun, piinea integrala), care au ne­voie de mai mult timp pentru a fi des­compusi, asigurind un tip mai lent, mai sus­tinut si in mod sigur mai sanatos de eliberare de energie. Tipice pentru persoanele ca­re simt nevoia sa manince dulce sint pe­rioa­de­le prea lungi intre mese sau lipsa unei die­te echilibrate. Toate acestea duc la fluctua­tii in nivelul gluco­zei sanguine, al serotoninei si, impli­cit, la dorinta de a minca dulce. E primul semn ca organismul are probleme.'

Ce e de facut in acest caz? Prietena mea are o metoda de insanatosire perso­na­la, bazata pe zaharuri naturale, de ti­pul mierii si al fructelor. Aceasta solutie nu e acceptata de Appleton, pentru care o lingurita de miere e la fel de daunatoare precum o Chupa Chupp. „Tot ce se termina in „oza' – corn syrup, miere, dextrina – sint za­ha­ruri simple si se absorb repede in orga­nism. Toate deregleaza chimia organismului.'

Ann de Looy, profesor de nu­tritie la Plymouth University, nu sustine in totalitate aceasta teorie. Intr-adevar, luat separat, un bol de sirop dulce, facut din zahar rafinat, apa si ceva arome, nu are nimic recomandabil si folositor din punct de vedere nutritiv. „In aceasta forma, zaharul merge direct in singe, ridica rapid nivelul glicemiei si creeaza un stres inutil ficatului, fara a a­duce in organism nici un nutrient. Dar, daca zaharul este continut in alimente, im­preuna cu un amestec de nutrienti, e cu to­tul alta poveste. Iata de ce Dr. de Looy crede ca atitudinea lui Appleton este extrema. „Oameni au tendinta sa ia fiecare nutrient in parte si sa il descrie ca si cind ar lucra izolat, cind, de fapt, ceea ce conteaza cu adevarat este tocmai combinarea lui in­tr-un anume aliment. Chiar celebrele pra­jituri daneze, datorita faptului ca au grasimi, deci zaharul e absorbit mai lent, asigura mai degraba o eliberare de energie decit o doza de zahar.'

In cariera sa, Ian Marber, nutritionistul favorit al inaltei societati londoneze, a descoperit ca majoritatea oamenilor „nu vor sa manince bine, vor doar sa fie supli. Iar intr-o dieta saraca, adauga el, zaharul are locul sau: de a camufla crizele de foame, in ciuda faptului ca nu hraneste organismul. Una dintre clientele mele, o binecunoscuta doamna de societate, traieste cu chewing-gum. Gustul ei dulce e tot ce ii trebuie pentru a-i taia senzatia de foame si a o ajuta sa mearga mai de­parte. In ciuda faptului ca sint «calorii goa­le», glucidele joaca un rol important in viata femeilor care tin dieta'.

In Fat Girl Slim, o carte de dieta scrisa de Ruth Watson, serbetul de lamiie si zaharul caramel apar ca fiind alternativele cele mai sarace din punct de vedere caloric pentru poftitorii de dulce. In StateleUnite exista chiar si un produs, foarte bine vindut de altfel, numit Slim Pops, al carui slogan este: „A slabi nu a fost niciodata mai dulce. Da un impuls de energie si are un gust superb'. Dar ceea ce e si mai alarmant este ca, daca arunci o privire pe citeva site-uri pro-anorexie, pe linga sfaturi pentru a vomita „sanatos', gasesti si o sectiune spe­ciala despre modul in care bomboa­nele gumate iti pot reduce aportul caloric zilnic. Jenny, una dintre fetele care si-au destai­nuit experientele anorexice pe acest site, are un aport caloric atit de coborit incit devine inspaimintator.

„Maninc o singura masa pe zi, salata cu peste sau pui, de obicei seara. Ziua maninc bomboane (cele mai eficiente sint bomboanele gumate sau cele cu vitamina C), pentru a-mi men­tine nivelul de energie. Da, ma simt ametita si foarte obosita, dar cel mai important este sa-mi mentin greutatea cit mai mica. Mama s-a prins in ultima vreme ce fac si cred ca e cam ingrijorata pentru mine.' Jenny e de acord ca e atit de slaba incit „a­rata ca dracu' mai ales cind ma­ninca dul­ciuri si eingrijorata de faptul ca, de cu­rind, a aflat ca cerce­ta­torii de la Clinique au demonstrat ca dulciurile afecteaza ne­ga­tiv pielea. Potrivit studiului facut de ei, excesul de glucide se depune pe fibrele de proteine, care se lipesc intre ele, devin rigide, iar pielea isi pierde elasticitatea.

Dar pina la problemele de piele, proble­mele de sanatate asociate consumului excesiv de zahar sint in­comparabil mai grave si mai ame­nin­ta­toare. „Consumul excesiv de zahar ne face sa deve­nim rezistenti la insulina. Iar aceasta duce la obezitate, diabet, boli cardiovasculare', spune Lygia Alexandrescu. Un studiu recent a a aratat ca majoritatea cerealelor pentru micul dejun contin, in­tr-un singur castron, glucide in cantitatea ma­xi­ma admisa zilnic. Asta inseamna ca, in viitorul apropiat, oamenii risca sa devina obezi, ceea ce constituie o problema de-a dreptul ingrijoratoare. Unele guverne si-au anuntat deja intentia de a restrictiona publicitatea la dulciuri, asa cum au facut cu tigarile si bauturile alcoolice, pentru ca, „daca adultii isi pot controla aportul de zahar, copiii nu au nici o sansa. Daca evoluam in acelasi ritm, vom deveni o ge­neratie intreaga de dependenti de dul­ciuri', spun ex­pertii World Health Organization. Exista solutii pentru a impiedica a­cest dezastru?

Lygia Alexandrescu recomanda o alimentatie sana­toa­sa, bo­ga­ta in nutrienti, suplimente farmaceutice de vitamine si minerale si exercitii fizice. „Au un efect miraculos', spune ea. Nancy Appleton e ceva mai radicala. Ea spune sa arunci toate dulciurile din casa. Daca simti ca nu rezisti, mergi la magazin si cum­para cit mai putin posibil. Maninca cit mai putin posibil si arunca restul. In felul acesta de­vii constienta de faptul ca tu esti cea care contro­leaza pofta si nu pofta te contro­leaza pe tine. Ia o gura din de­sertul tau fa­vorit, mes­teca, scui­pa si apoi bea un pahar mare de apa, care sa-ti umple stomacul.

Cind simti ca se apropie pofta, fa exercitii fizice. E o metoda sigura si sanatoasa pentru a bloca reactiile care te fac sa-ti fie foame. Cind ti-e pofta, stabileste un interval de 15 minute in care sa faci altceva, mai important. Cel mai adesea orice pofta dispare in 15 minute.

Arhiva revistei ELLE

Foto: Nice Blond girl with lolipop from Shutterstock

 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
peroz.ro
evedete.ro
Publicitate
Unica.ro
Mai multe din health & diet