Apa vie

Cel mai hot tratament al momentului este… baia.Cu cit mai parfumata, cu atit mai bine. Se pare ca eficienta sa in combaterea stresului si imbatrinirii depaseste cu mult sedintele de yoga, Pilates sau tehnicile sofisticate ale psihologiei moderne.

Apa vie

Ai intrat vreodata intr-un spa? Un spa ade­varat, nu din acelea care vor cu orice pret sa iti vinda, pe linga masaj si aroma­terapie, un pachet complet de electrostimulare. (Cele care au raspuns afirmativ la aceasta intrebare sint rugate sa citeasca in continuare. Ce­lelalte pot sari peste paragraful ce urmeaza.)

Ai incercat vreodata o baie spa? si nu te-ai intrebat niciodata de ce esti lasata sa te inmoi jumatate de ora in apa calda si mai si platesti pentru asta? La urma urmei, poti face acelasi lucru, la fel de bine, la tine acasa. Iti poti cum­para (sau prepara) o sticla cu mirodenii (lapte praf sau sare de mare si amestecuri de uleiuri esentiale: ylang-ylang, ia­somie, plumeria, la­mii­ta sau morcov), iti poti umple cada cu acest cocktail sublim (si atit de hidratant incit batrinul tau spumant de baie ar trebui sa roseasca de ru­sine) si poti scapa, asa, ca din greseala, citeva petale de hibiscus sau iasomie (in functie de ano­timp), sa pluteasca alaturi de tine. Ce rost are atunci sa te obosesti, sa te imbraci si sa te deplasezi pina la un spa in afara casei tale? (Ca sa nu mai repet povestea aceea oribila cu traficul si gasirea unui loc de parcare.)

Baile spa sint din nou la moda si se bucura de cea mai mare apreciere“, spune Noella Gabriel, specialist in ingrijire corporala si wellbeing la celebrul brand spa Elemis (un Rolls Royce al spa-urilor), a carei misiune este sa inventeze in fiecare sezon produse si tratamente din ce in ce mai luxoase si mai decadente. „Orice femeie informata si moderna este dispusa sa stea 20-30 de minute in apa fierbinte inainte de un masaj cu roci vulcanice calde, de exemplu. si pe buna dreptate: in timp ce te relaxezi in apa calda si parfumata, fara sa iti dai seama, transpiratia datorata caldurii grabeste eliberarea to­xinelor din organism. Tempe­ra­tura ridicata creste circulatia sanguina la nivelul musculaturii si articulatiilor, reduce durerile provocate de inflamatii si creste exponential eficienta oricarui rasfat terapeutic ce poate sa urmeze. „Cu cit iti relaxezi si iti detensionezi mai mult musculatura inaintea unui masaj, cu atit terapeutul o va intinde si mo­dela mai usor “, explica Gabriel.

Dar cel mai mare beneficiu al baii spa este cel mental. De vreme ce corpul omenesc este alcatuit in procent de 70% din apa, a te cufunda in aceeasi materie din care esti compus provoaca o senzatie uluitoare de placere, un amestec de siguranta, bucurie, relaxare si implinire, ca o intoarcere acasa. E un efect complex, pe care nu il poti obtine altfel, cu nici un aparat si nici o alta tehnica, oricit de sofisticata si performanta ar fi. Tocmai pentru a amplifica acest efect, specialistii din industria spa au inventat niste bai supradimensionate, prevazute cu un suport special pentru sustinerea genunchilor, pentru a imita pozitia fetusului si a retrai senzatia de plutire in lichidul amniotic. Mai mult chiar, cu niste pompe speciale, apa e impinsa pe linga trup, creind o vibratie ultrarelaxanta. Oricine, indiferent de dimensiune sau de virsta, se simte rasfatat si protejat. Intelegi acum de ce baile spa au anumite beneficii ce pot depasi cu mult simpla cufundare in apa pe care o practici in propria baie?

Intr-un studiu facut in Japonia, dat publicitatii anul trecut, cercetatorii au masurat nivelul de cortizol si cromogranin A (doua substante ce indica nivelul de stres, cu va­lori extrem de ridicate in crizele de anxietate sau depresie) din saliva subiectilor vo­luntari, inainte si dupa o serie de bai spa. Asa cum era de asteptat, la finele terapiei au inregistrat valori foarte scazute pentru ambii indicatori. Dar acesta este primul si cel mai simplu beneficiu al imbaierii. Eficienta ei in tratarea insomniei si reglarea ceasului biologic a fost dovedita clinic cu ani in urma.

Chiar daca mecanismul exact nu este inca inteles pe deplin, se presupune ca prin cresterea temperaturii corpului in zo­na mediana se poate induce un somn mai profund, nefragmentat. Mai exact, me­dicii presupun ca, prin ridicarea temperaturii interne la nivelul ideal de dinaintea somnului, organismul reuseste sa isi reechilibreze ritmul circadian (ceasul biolo­gic intern). De-a lungul carierei sale, Dr. Cynthia Dorsey, director al de­par­tamentului de medicina a somnului la Sleep Health Center, Bedford, Mas­sachu­setts, a descoperit ca baile de seara, repetate zilnic, au acelasi efect ca ad­mi­nistrarea som­niferelor. „Baile de seara sint tratamentele de baza, pe care le sugerez pacientilor mei cu probleme de insomnie. Dar asta nu inseamna ca si vindeca insomnia, ci reprezinta doar o alternativa la medicamente, o veriga foarte importanta dintr-un intreg sistem de terapie“, explica Dorsey.
 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Publicitate
Unica.ro
Mai multe din health & diet