O scurtă istorie a fashion influencerilor

Este greu de crezut că acum 10 ani trăiam într-o lume fără Instagram. Dar de când a luat amploare fenomenul aplicațiilor de photo sharing lumea este mai conectată la social media ca oricând.

Efectele acestei ere digitale se văd în modul prin care canalele și persoanele pe care le urmărim ne influențează zi de zi. Iar moda a devenit unul din domeniile care se află în frunte în ceea ce privește influența online. De ce? Este mult mai simplu să scrolezi atunci când ești în căutare de trenduri, decât să le găsești pe stradă.

La începutul secolului ’20 atenția tuturor se îndrepta către o nouă industrie. Cea a filmului. Cinematografia a avut un imens impact asupra modei. Celebritățile de pe marile ecrane își creau imagini care au fost adoptate cu repeziciune de spectatori, devenind rapid adevărate trenduri de modă. Nici acum nu au fost date uitării look-urile masculine ale Marlenei Dietrich, părul blond platinat al lui Marylin Monroe sau rochiile negre purtate de Audrey Hepburn. Atunci, Hollywood-ul și vedetele sale au devenit un simbol al glamour-ului și au rămas o influență prezentă și în zilele noastre.

În anii ’60, o decadă cu o energie culturală deosebită, atenția s-a îndreptat către mișcarea pop. Primul supermodel, Twiggy, cu genele sale desenate și adeptă a unui stil inconfundabil, a devenit It Girl-ul perioadei și apoi, în scurt timp, un adevărat influencer. Acela a fost un punct de cotitură pentru modă, un moment în care modele nu au mai rămas doar simple manechine, ci voci care influențau gusturile perioadei.

O altă influență puternică în acea perioadă a fost Jackie Kennedy. Datorită apariției televizorului a fost, ca first lady, mai vizibilă ca oricare alta până atunci. Cu un stil extem de rafinat, marcat de costume structurate, pălării și eșarfe, Jackie a devenit faimoasă nu pentru contribuțiile sale la Casa Albă, ci pentru ținutele sale timeless, care au influențat și influențează de atunci generații întregi de femei.

Mai târziu, în anii ’80, când tehnologia a avansat, iar Walkman-ul și videourile muzicale au fost la îndemâna oricui, muzicienii au devenit inspirația de bază. Una dintre cele mai mari influențe a acelor vremuri a fost fără doar și poate regina pop-ului, Madonna. Pentru ea moda a jucat un rol esențial în carieră, fiind o adeptă împătimită a schimbărilor dese de look. Trend-urile au început să o urmeze, designeri precum Jean Paul Gaultier să colaboreze cu ea, iar femeile să poarte tot ce vedeau la ea. De la bustiere sexy, mănuși din dantelă și coliere cu cruci, orice purta Madonna devenea un must-have și a rămas un element caracteristic al decadei.

La capătul celălalt al lumii, în timpul anilor ’80 și începutul anilor ’90 o prințesă devenea trendsetter. Lady Diana, „prințesa inimilor” cum a denumit-o lumea, a fost adorată pentru implicarea sa în cauze umanitare precum cercetările pentru SIDA sau îndepărtarea minelor antipersonal din Angola, dar a atras atenția și prin stilul său inconfundabil care a transformat-o într-o adevărată celebritate. La momentul respectiv era cea mai fotografiată femeie din lume devenind astfel și un reper în moda vremurilor de atunci. Pasionată de rochii, probabil și prin prisma statutului său, influența ei se simte și în zilele noastre.

La mijlocul anilor ’90 un nou fenomen a luat amploare. Grupul de modele cunoscut ca Big Six, format din Naomi Campbell, Kate Moss, Claudia Schiffer, Christy Turlington, Cindy Crawford și Linda Evangelista au dus noțiunea de supermodel la cote înalte și au început să influențeze trendurile prin stilul lor personal. Astăzi, moda anilor ’90 nu mai poate fi descrisă fără a face referire la look-urile lor legendare de atunci.

Era care a luat naștere la începutul anilor 2000 odată cu pozele promovate de paparazzi a conturat un nou tip de influencer – petrecăreața. Celebrități precum Paris Hilton, Lindsey Lohan sau Britney Spears au început să ghideze trendurile de modă cu ținutele în care erau surprinse de ziariști, de cele mai multe ori la petreceri. De la treninguri Juicy Couture la fuste mini și telefoane Razor cu pietre, toate aceste tendințe devenite în timp iconice au provenit dintr-o cultură care a documentat îndeaproape viața celebrităților acelei perioade prin intermediul tabloidelor.

Influencerii erei noastre sunt complet diferiți față de cei de altădată. Astăzi ei nu mai sunt actori, cântăreți sau membri ai unor case regale, care ies din tipare prin stilurile lor personale, ci personaje din online, care postându-și propriile gusturi atrag un public al lor. Cu nenumărate platforme online și totul la un simplu click distanță, a deveni influencer în zilele noastre nu mai este atât de greu. Un lucru este însă clar, coolness-ul pe care-l aveau cei care nu o făceau intenționat, ci mai degrabă accidental, a avut un impact pe care cei care doresc să-l atingă acum nu-l vor putea atinge.

Citește și:
Stilul contează chiar și pentru cei care cred că nu contează!

Text: Daria Georgescu
Foto:

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Unica.ro
Mai multe din fashion