Balenciaga

„Balenciaga nu este doar un stil, ci o tehnica. El a fost arhitectul Haute Couture

Hubert de Givenchy

 

Balenciaga

Cristobal Balenciaga se naste in 1895, in provincia basca Gipuzkoa, mai exact in satul Getaria. Talentul sau se manifesta la o varsta frageda.
In 1918 ia fiinta prima sa casa haute couture in San Sebastian, urmata la scurt timp de alta in Madrid apoi Barcelona.
Familia regala cat si aristocratii Spaniei erau clientii lui de seama. Inceperea razboiului civil al Spaniei l-a fortat sa isi inchida magazinele si sa se mute la Paris.

In 1937,isi deschide un boutique couture pe Avenue George V, unde se afla si astazi cel mai important magazin al firmei.
Succesul lui Balenciaga in Paris a fost iminent.Presa franceza i-a adus laude necontenite considerandu-l un designer revolutionar.
Multi designeri francezi au aplecat capul umil si nu au ezitat sa atribuie o suita de complimente:
Coco Chanel spunea despre creatorul basc: „Doar Balenciaga este un adevarat couturier. Doar el este in stare sa taie materialul, sa-l asambleze si sa-l coasa cu mana lui. Noi, ceilalti, abia daca ne numim mestesugari“. Nici Christian Dior nu l-a scutit pe Cristobal Balenciaga de flatari excesive. Dupa ce l-a numit „maestrul tuturor couturier-ilor“, i-a inscris in cartea de onoare urmatoarele randuri: „Haute Couture este ca o orchestra al carei dirijor nu poate fi decat Balenciaga. Noi suntem bieti muzicieni, care ii urmarim instructiunile“.
In timpul celui de-al doilea razboi mondial clientii sai ajunsesera sa isi riste siguranta calatorind prin Europa, doar ca sa ii cumpere hainele.In aceasta perioada, se face remarcat prin haina sa patratoasa, cu manecile taiate dintr-o singura bucata si pentru hainele sale cu dantela neagra sau maro deasupra unui material intr-o culoare roz, puternica.
Oricum, abia dupa anii ce au urmat razboiului inventivitatea si originalitatea designului sau devine evidenta. Liniile sale sunt mult mai liniare si mai zvelte, derivand din formele New Look-ului propus de Christian Dior.
In 1951 transforma total silueta, largeste umerii si scoate talia.In 1955, creeaza rochia tunica, care mai tarziu se dezvolta in rochia camasa a anului 1958. Alte contributii in perioada post razboi au inclus jacheta sferica tip balon (1953), rochia baby doll cu talia inalta(1957) si rochia tip sac (1957). In 1959, creatiile sale culmineaza cu linia Empire ce continea rochii cu talie inalta si haine croite precum kimonourile. Manipularea taliei, in mod deosebit a condus la ceea ce este considerata a fi cea mai importanta contributie in lumea modei: o noua silueta pentru femei”.

In 1960, Balenciaga era un inovator in privinta materialelor folosite: tendinta pentru tesaturile grele, broderii complicate si materiale in culori puternice. Brand-ul sau se remarca prin gulere care dadeau impresia unui gat de lebada prin faptul ca erau usor distantate de linia gatului si manecile trei sferturi.

Dar spre sfarsitul anilor 60, cand se simte in aer libertinismul si dorinta de experimentare pe care il aduce prêt a porte-ul lucrurile iau alta intorsatura si Balenciaga declara public: „Sunt dezgustat. Pręt-a-porter-ul este o mizerie si prea multi oameni o prefera“. In 1968, isi inchide atelierele si se retrage. Se spune ca, la inchiderea atelierelor, contesa Mona Bismark s-a inchis in casa si a jelit vreme de trei zile disparitia firmei sale preferate. Pauline de Rothschild, Mellon Bunny, Gloria Guinness si protejatul lui Balenciaga, Hubert de Givenchy, isi exprima in repetate randuri intentia de a-l readuce pe Balenciaga in lumea modei, insa toate eforturile raman zadarnice.

Cristobal Balenciaga moare in 1972 in Spania natala.

Afacerea este preluata de catre nepotii sai incercand sa o readuca la viata. In 1978, Balenciaga este preluata de Hoechst, cu tot cu divizia de parfumuri, care inca functiona apoi ajunge parte din grupul Jacques Bogart, in 1986.

In 1997 casa Balenciaga isi asuma un mare risc angajandu-l pe Nicolas Ghesquiere ca designer al acesteia. Ce a urmat? Colectii care au dat marea lovitura aducand prestigiul de odinioara a casei de moda.

In 2001 campania de extindere a grupului Gucci include si casa Balenciaga cu Nicolas Ghesquiere ca director de creatie.
 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Publicitate
Unica.ro
Mai multe din fashion