Ce alimente trebuie să consumi și ce să eviți pentru a avea un ten sănătos

Mâncarea – una dintre cele mai mari plăceri ale vieții și literalmente untul de pe felia de pâine. Cu toate că ai nevoie de ea (mai ales dacă este vorba despre un tort glazurat cu ciocolată), la fel cum alimentația poate schimba numărul de kilograme de pe cântar, așa poate transforma aspectul tenului tău.

Ce alimente trebuie să consumi și ce să eviți pentru a avea un ten sănătos

De obicei, ce ai în farfurie dictează sănătatea pielii tale, tinerețea acesteia și apariția acneei. Genetica și alți factori externi sau de mediu joacă un rol important în aspectul tenului tău. Indiferent dacă îți place sau nu, alimentele pe care le consumi sunt factorii determinanți ai pielii sănătoase sau ai tenului problemă – așa că trebuie să acorzi atenție dietei tale.

Având în vedere faptul că alimentația dictează mai multe aspecte, în afara întrebării „oare mai încap în blugii aceia?”, există ingrediente dovedite care îi oferă tenului tău o strălucire sănătoasă… dar și altele care facilitează apariția coșurilor și îmbătrânesc prematur tenul.

Cu alimentele potrivite, puteți înceta să căutați fântâna tinereții, crema perfectă sau demachiantul minune. În schimb, puteți să vă informați din această listă ce trebuie să se afle în coșul de cumpărături și ce nu.

1. DA: Ulei de măsline

Beneficiile sale de anti-îmbătrânire sunt evidente, având în vedere că 75% din grăsimile uleiului de măsline sunt acizi grași mono-saturați, precum și polifenoli antioxidanți care ucid radicalii liberi dăunători. Mai mult, uleiul de măsline conține un complex de vitamine, printre care se numără și vitamine E – un micronutrient important ce menține tenul hidratat.

O mulțime de oameni ce locuiesc pe Coasta Mediteraneeană beau aproximativ o pătrime dintr-o cană de ulei de măsline în fiecare dimineață, întrucât acest lucru ajută la curățarea organismului. Nu trebuie neapărat să-l bei ca să te bucuri de beneficiile lui – în schimb, poți începe să gătești cu el.

2. NU: Pâine albă

Pâinea albă – definiția carbohidraților simpli din fiecare supermarket și motivul pentru care coșurile îți invadează tenul. Pe lângă faptul că facilitează riscul de inflamație, acest aliment cu un indice glicemic ridicat crește nivelul de zahăr din sânge, iar dacă acesta nu este preluat de ficat poate ajunge în colagen.

Cu toate acestea, poți avea un ten curat, luminos și consuma pâine simultan – în acest caz, cheia este să optezi pentru pâinea din grâu integral, întrucât conține mult mai mulți nutrienți necesari organismului tău.

3. DA: Avocado

Un măr pe zi ține doctorul la distanță, dar un avocado o să țină dermatologul departe. Plini de grăsimi sănătoase, fructele avocado au proprietăți hidratante – ceea ce înseamnă că îți poți lua adio de la linii fine și riduri. Antioxidanții precum vitaminele E și C ajută la protejarea celulelor, așadar tenul tău va fi unul neted și imun la factorii de stres.

De asemenea, avocado conține luteină, un carotenoid care favorizează elasticitatea pielii, în timp ce acidul oleic ajută la reducerea roșeții și a gradului de inflamații.

4. NU: Desert

Majoritatea deserturilor, cum ar fi prăjiturile, tortul și îndrăgita înghețată, sunt pline de zahăr (ceea ce face parte din motivele pentru care sunt atât de delicioase). Cu toate acestea, ar trebui să te gândești de două ori înainte de a-ți răsfăța papilele gustative cu ultima felie de plăcintă.

Alimentele ce conțin tone de zahăr determină fibrele proteice din organism să devină rigide și malformate. Din păcate, pentru un ten strălucitor, proteinele cele mai predispuse la acest efect sunt colagenul și elastina – iar descompunerea acestora lasă tenul fără pic de strălucire. Puteți să înlocuiți zahărul cu mierea, întrucât este un îndulcitor natural, bogat în antioxidanți.

5. DA: Roșii

Dacă sunteți în căutarea alimentului care poate să fie considerat fântâna tinereții, l-ați găsit – este vorba despre roșii. Acest aliment conține un complex de antioxidanți, pe care organismul îi folosește în combaterea efectelor dăunătoare ale razelor ultraviolete (adio, riduri premature!).

Dacă puteți face față acidității roșiilor, acestea vă oferă cu 3% mai multă protecție solară decât uleiul de măsline. Mai mult, această legumă conține o doză mare de vitamine ce nu trebuie să lipsească din alimentația unei persoane ce-și dorește un ten sănătos.

6. NU: Alcool

Dacă ați fost vreodată mahmuri, știți deja că acele băuturi adiționale o să vă usuce pielea următoarea zi – de aceea, liniile sunt mai accentuate duminică dimineață, furându-ne aspectul tineresc al tenului. Să nu mai adăugam faptul că cireașa de pe tort aparținând acestui aspect neplăcut este faptul că zona ochilor este umflată.

Compresele cu lapte aplicate sub ochi a doua zi o să vă salveze ochii de aspectul „nu am mai dormit de trei zile”, întrucât proteinele din laptele cu grăsime o să reducă inflamația din zona ochilor.

7. DA: Peștele gras

Pentru a pierde în greutate, o piele mai sănătoasă și mai multă energie, trebuie să mănânci tot somonul din farfurie. Peștele precum somonul, macroul și heringul fac parte din lista de alimentele ce te ajută să ai o piele sănătoasă. Această grupă alimentară este bogată în acizi grași omega-3, care mențin pielea suplă și hidratată, în timp ce reduc inflamația.

Peștele gras este responsabil pentru membranele celulare sănătoase – cu cât pereții celulelor sunt mai puternici, cu atât este menținută mai multă apă. Așadar, îmbunătățește-ți aportul de nutrienți și consumă pește gras de două ori pe săptămână.

8. NU: Prăjeli

Tuturor ne este greu să refuzăm o porție de cartofi prăjiți, mai ales dacă este plăcerea noastră vinovată – însă conținutul ridicat de sodiu și sare deshidratează și provoacă uscarea tenului, în timp ce conținutul ridicat de carbohidrați rafinați facilitează apariția ridurilor.

Este cunoscut faptul că mâncarea prăjită nu este cea mai bună alegere când vine vorba despre aspectul taliei sau al tenului, însă iată știința din spatele acestui fapt. Atunci când uleiul este gătit la o temperatură superioară, grăsimile oxidează și odată consumate contribuie la apariția bolilor de inimă și la apariția coșurilor.

9. DA: Nuci

Vegetarienii care aleg să renunțe la carne au nevoie de acest aliment, întrucât este bogat în acizi grași și omega 3 – ceea ce înseamnă că somonul poate să fie înlocuit. De asemenea, nucile conțin acid alfa linolenic, iar lipsa acestuia din organism poate duce la apariția eczemelor.

Nucile din Brazilia, spre exemplu, sunt o sursă excelentă de seleniu, care protejează pielea de razele ultraviolete și păstrează elasticitatea pielii. Cum? Stabilizează radicalii liberi ce contribuie la stresul oxidativ, care reduce inflamația celulară.

10. NU: Îndulcitori artificiali

În aparența, faptul că optezi pentru băuturile fără zahăr și îți pui îndulcitor în cafea, în loc de zahăr poate fi o decizie înțeleaptă – și este, dar numai în aparență. În timp ce zahărul dăunează aspectului pielii tale, îndulcitorii artificiali pot declanșa tulburări ale pielii, cum ar fi acneea sau rozaceea, care se dezvoltă ca urmare a inflamației.

Acest lucru se datorează faptului că îndulcitorii perturbă echilibrul zahărului din sânge, ceea ce duce la dezechilibre hormonale și… acnee. Așadar, în timp ce acești îndulcitori nu oferă calorii suplimentare, gustul dulce al zahărului (fals, de altfel) declanșează unele răspunsuri biologice pe care le face zahărul real.

Citește și:
5 obiceiuri care pot preveni apariția acneei

Text: Ioana Oblu
Foto: Imaxtree

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Recomandari
Publicitate
Unica.ro
Mai multe din video