Ce risti in lupta cu kilogramele?

Cateodata, atunci cand cantarul ne indica mai putine kilograme, ar trebui sa fim alarmate si nu in extaz... Multe diete ne mananca din muschi in loc sa ne reduca stratul de grasime. De ce se intampla acest fenomen si ce e de facut?

“Nu poti fi niciodata prea bogata sau prea slaba“, ar fi declarat Wallis Simpson, controversata Ducesa de Windsor, in urma cu cateva decenii. Dar, in timp ce prima chestie poate fi adevarata (cum as putea sti?), cu a doua nu sunt deloc de acord. Poti sa fii prea slaba. Si aici nu ma refer la persoanele suferinde de anorexie, la urma urmei, e o problema medicala, ci la femei care sunt slabe (datorita unui metabolism iute sau din cauza curelor de slabire), dar lipsite de vlaga, fibra si masa musculara.

Consideram sexy un corp suplu nu pentru ca e fragil, ci pentru ca il asociem cu tineretea, cu sanatatea, cu o piele ferma si cu o conditie fizica optima. N-o sa uit niciodata cand am revazut o prietena dupa o perioada de doua luni in care se izolase de lume si de tentatii pentru a slabi. Si a slabit. Ea, cu cincisprezece kilograme mai putin, era o fata cu ochii stinsi, barbie lasata, brate slabe si moi, care-i pareau o haina imprumutata. O fata pe care nu puteam sa o recunosc. Bineinteles, e normal sa ai un exces de piele atunci cand slabesti brusc, dar dincolo de asta, analiza indexului masei corporale pe care a facut-o la insistentele mele i-a aratat ca nu pierduse doar grasime, ci si masa musculara. Si imi dau seama ca e stupid sa zicem, in mod generic, ca vrem sa pierdem din greutate. Asa am putea ajunge la numarul visat de kilograme descotorosindu-ne de un picior, nu?

Insa, lasand umorul negru la o parte, adevarul e ca greutatea inseamna si masa osoasa, apa sau muschi, nu doar grasime. Si, indiferent de ce ai fi auzit, sa stii ca pentru a scapa de excesul adipos, singura varianta (in afara de liposuctie) este reducerea moderata a consumului caloric. Iar asta inseamna sa acumulezi mai putine calorii decat are corpul tau nevoie pentru a determina organismul sa arda din rezerve. Insa, contrar asteptarilor, el poate decide sa-si ia necesarul de nutrienti din masa musculara. De ce se intampla acest fenomen? Cum il poti preveni si cum remediezi situatia daca faptul e consumat?

Mecanica muschilor

De-a lungul evolutiei ne-am descotorosit de o mare parte din masa musculara in favoarea dezvoltarii creierului, conform unui studiu. Cercetarea, publicata in jurnalul medical PLoS Biology, sustine ca genomul uman s-a modificat in timp in asa fel incat organismul a gasit prioritara hranirea creierului, chiar daca pretul platit a fost o reducere genetica a masei musculare si, implicit, a fortei. Iar concluziile au fost culese prin compararea noastra cu ADN-ul cimpanzeilor. Dar, desi nu cred ca plange nimeni dupa deficitul muscular al stramosilor nostri (doar in ziua de azi ne demonstram forta si in alte moduri), adevarul e ca tot un mecanism ancestral ne determina sa pierdem si din (acea putina) masa musculara (de care avem nevoie atat din punct de vedere medical, cat si estetic) atunci cand slabim.

Cercetatorul G.L. Thorpe a prezentat in publicatia medicala Journal of the American Medical Association o teorie care face putina lumina asupra acestui subiect. Reducerea consumului de calorii e intr-adevar cheia unui corp mai suplu, insa atunci cand o dieta este drastica, organismul, in loc sa arda excesul adipos, isi incetineste functiile si protejeaza stratul de grasime. Privarea de alimente face corpul sa creada ca este intr-o situatie disperata (cum se intampla adesea in preistorie) si isi conserva rezervele de energie (da, grasimea e sinonima cu rezerve de lipide si zaharuri), intrand intr-o stare sora cu hibernarea. In schimb, alege sa se hraneasca din tesutul muscular pentru ca vrea sa reduca numarul celulelor flamande de calorii.

Iar asta inseamna ca, imediat dupa ce corpul se intoarce la o dieta variata, sau chiar cu excese, organismul considera ca mananci prea mult, pentru ca nu mai ai muschi de hranit, iar metabolismul e incetinit (din cauza hibernarii), asa ca transforma hrana direct in grasime. E un ciclu vicios, unul dintre factorii declansatori ai obezitatii si ai efectului Yo-Yo. E o balanta pe care nu vrei sa o dezechilibrezi, crede-ma. „Musculatura contine 72% apa, restul fiind saruri si minerale. Dietele prin infometare contin un aport redus de carbohidrati, insuficient pentru necesarul organismului si pentru refacerea depozitelor, astfel incat primele kilograme de care scapam sunt din apa, nu din grasime. Muschii necesita proteine si grasimi pentru a functiona eficient; cu cat masa musculara este mai mare cu atat arderile sunt mai accelerate“, spune Anca Arsane, kinetoterapeut si project manager Cellulem Block.

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Psychologies
Mai multe din health & diet